onsdag 16 oktober 2013

Min första Harley Davidson

Ofta har jag sagt att jag egentligen aldrig närt drömmen att köra just Harley Davidson. Kanske är det inte helt sant det kanske finns en förklaring till varför det blev just en Harley Davidson.

Julen 1970 strax före jag skulle fylla 10 fick jag en Revell byggmodell i julklapp av brorsan. Det var en Harley Davidson Police Electra.

På den tiden åkte Brorsan Triumph Bonneville och farsan var mellan hojar. Själv hade jag en Monarkcykel med limpa och speedway styre.

Smatter dvs en kartongbit som monterades med två tvättklämmor på skärmstaget var det närmsta man kom en motor. Åter till Police Electran. Som tioåring var man knappast kapabel att bygga en sådan modell själv. Jag fick hjälp av farsan och jag misstänker att han inte hade något emot detta.

Resultatet blev bra och jag minns att jag var så imponerad över detaljrikedommen. Till och med tändkablar och broms och kopplingsvajrar fanns det  Hjulen kunde rulla runt och man kunde fälla upp och ner sidostödet. Denna Police Electra stod i bokhyllan på pojkrummet i många år.

Det skulle dröja nästan 40år innan jag uppgraderade från plastmodellen till en Harley Davidson Road King som egentligen har väldigt många likheter med Revell modellen i pojkrummet. Kanske är det så att det trots allt såddes ett frö den där julen 1970.

1 kommentar:

  1. Kul historia.
    Får väl se om man hittar någon Road King som passar till nästa säsong så pojkdrömmen kan uppfyllas.

    SvaraRadera