torsdag 17 oktober 2013

ABS eller Att Bromsa Säkert

ABS har länge varit standard på nästan alla nya bilar. Ny kommer systemet på fler och fler nya motorcyklar. Statistiken talar sitt tydliga språk ABS bromsar gör dig till en säkrare motorcyklist.

ABS är egentligen flera olika system ett utvecklat av Bosch och då står ABS för "Antiblokiersystem" eller så är det den amerikanska varianten utvecklad för Ford av TRW Automotiv Anti-lock braking system. Det första ABS systemet utvecklades av Dunlop för flygindustrin. Under en period på 60 försökte man använda Dunlop systemet i ett antal tävlingbilar Jensen FF  Austin 800 och Ford Zodiac bland annat.

Detta system var mekaniskt med en ventil som öppnades ifall något hjul låste sig. Systemet ansågs både klumpit och osäkert därför fick det aldrig något riktigt fäste i bilindustrin. 1970 lanserade Ford låsningsfria bromsar i sin Lincoln Town car. 1978 Lanserade Bosch sitt första elektroniska ABS system för person och lastbilar. Först ut var Mercedes S-klass

1985 fick Ford Scorpio också ett elektroniskt ABS system och på den vägen är det. Idag har så gott som alla nya bilar ABS bromar. Det samma gäller nya motorcyklar. Efterfrågan på motorcyklar med ABS system ökar hela tiden. Varför skall man då ha ABS på motorcykeln? Man får ju lära sig att bromsa på körskolan. Visst är det så men många motorcyklister är för dåliga på att träna bromsteknik efter att man fått lappen. Bromsteknik är en färskvara och man måste öva för att hålla igång den.

Handen på hjärtat, hur ofta övar du bromsteknik? Tänkte väl det, i alla fall inte så ofta som du borde. Trafikverket har gjort djupstudier på mc-olyckor och har i sina undersökningar kunnat konstatera att dålig bromsteknik har varit en avgörande vid flertalet allvarliga olyckor. Är man inte så vältränad på vanliga bromsar kan ABS vara skillnaden mellan liv och död.

På SMC:s hemsidan kan man läsa om en undersökning av hojar med ABS bromsar som gjordes 2009 då konstaterade man att system med låsningsfria bromsar minskade antalet mc-olyckor i stort med 38% och tittade man på olyckor med allvarliga skador eller dödlig utgång minskade dessa med 48%. Om det nu är så att dina chanser att klar dig ifrån en olycka ökar ned sådär en 40% om du köper en hoj med ABS bromsar. Vore inte det en viktig sak att ta i beaktning nästa gång du köper ny hoj. Och håll utkik I Sverige har vi under en längre tid sålt en ganska hög andel nya mc-med ABS så dom börjar att dyka upp på begagnatmarknaden också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar