söndag 25 augusti 2013

Igår fick man äntligen en rejäl omgång

Igår ägnades större delen av dagen åt motorcyklar och hojåkning. Vädret var fint och Skåne visade sig från sin bästa sida.

Jag har tur som bor i denna delen av landet. Inte bara på grund av att säsongen är lång utan vi har fantastiska mc vägar. I förrgår kväll innan jag gick till sängs hade jag bestämt att jag skulle köra ner till Österlen i Skånes sydvästra hörn. När jag loggade in på facebook på morgonen såg jag att en god vän och gammal åkkamrat skrivit att han skulle till Smygehuk och titta på veteranhojar. Motorhistoriska sällskapet hade sitt årliga rally Skåne runt för maskiner av 1945 års modell eller tidigare. I Smygehuk skulle de ha ett stopp. Dit åker jag också tänkte jag när jag tryckte på startknappen och rullade upp ur garaget. Väl framme i Smygehuk stod Lasse och hand fru Irene där. Det var trevligt att träffa dem, det var allt för länge sedan sist.

Vi pratade och ditt och datt och beundrade de gamla ekipagen som körde in och parkerade nere på gräsplanen. Det var massor med spännande maskiner. Harley, Indian, Henderson, Super X, Rex, Husqvarna, Nimbus, AJS. Ariel och många fler. Jag har ingen exakt siffra men det var mer än 100 hojar som deltog i rallyt. Många av hojåkarna var dessutom tidsenligt klädda vilket bidrar till trevlig stämning. När jag tröttnat på Veteranmaskinerna körde jag vidare till Kåseberga.

Jag lunchade på Ahls rökeri. det blev laxbiffar med potatissallad. När jag ätit klart körde jag vidare  förbi Dag Hammarskölds Backåkra. Jag fortsatte genom Brantevik och Skillinge innan jag så småningom kom till Simrishamn. Här var det som vanligt många hojar på hamnplan. En bit längre bort hade veteranhojarna nästa stopp. Nu brydde jag mig inte om att stanna utan tuffade vidare. Strax efter lilla Vik svängde jag av mot Svinaberga och fortsatte den lilla vägen ner mot Kivik. Nu körde jag längs kusten och fortsatte genom Vitemölle som är en klassisk badort på Skånska östkusten. Vid Ravlunda körde jag upp till Kyrkan och parkerade hojen. Kyrkan ligger på en kulle med fantastisk utsikt över havet. På kyrkogården ligger författaren Fritof Nilson "Piraten" begravd. Det var hans lite udda gravsten som var målet.
Det finns inget namn på gravstenen utan följande text. "Här under vilar askan av en man som hade vanan att skjuta allt till morgondagen. Dock bättrade han sig på sitt yttersta och dog verkligen den 31 Jan. 1972". Innan jag lämnade kyrkogården lade jag en guldtia på kanten av stenen. Det är så att varken familj eller Piratensällskapet betalar för gravplatsens skötsel. För pengarna som läggs på stenen köper kyrkogårdsförvaltningen blommor till graven. På med hjälmen och ut på vägarna igen. Vid Vitaby blev jag invinkad av två Harleyåkare som undrade hur man skulle ta sig till Hörby. Häng på mig så skall jag ta er ut till väg 13 sa jag. Vi körde förbi Christinehof slott vidare genom Vallarum och Vollsjö som för övrigt är "Piratens" födelseort, sedan vidare ut på väg 13 där jag skickade iväg mina nyfunna Harleykamrater mot Hörby. Ner mot Sjöbo och sedan fick det bli småvägar hem över Sövde och Blentarp. När jag så småningom rullade in i Limhamn stannade trippmätaren på 28 mil. Det var en bra och lyckad tur och ett trevligt sätt att göra slut på en tank bensin.

Ha en bra Söndag idag skall jag ut och åka i det fina vädret. Ta en tur du också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar