fredag 30 augusti 2013

Uppdrag granskning

I onsdags var det säsongsstart för uppdrag granskning. Programmet handlade om den så kallade "Dödens Väg" En bit av E4 mellan Södertälje och Sillekrog strax norr om Nyköping.

Undermålig vägbeläggning blev orsaken till flera allvarliga olyckor och en motorcyklists död. Det skulle behövas en dödsolycka innan Trafikverket och deras entreprenör NCC gjorde något åt saken. Den nya asfalt som man lagt på den aktuella vägen "blödde" som man brukar säga på fackspråk. Det innebär att blandningen inte riktigt stelnar så gruset i blandningen sjunker ner och tjäran flyter upp. När det regnar på denna yta blir det halt som på en halkbana. Vid friktionsmätningar som gjordes på vägen visade det sig att asfalten var lika glatt som blankis.
SMC stämde trafikverket för vållande till annans död men åklagaren i Nyköping valde att lägga ner fallet. Ett i mitt tycke fegt tilltag.

Det är inte så att jag vill sätta dit någon eller att någon enskild person skall bära hundhuvudet för det inträffade. Hade det blivit en prejudicerande dom skulle det på sikt bidra till att öka trafiksäkerheten och ta oss något steg närmre Trafikverkets nollvision. Man är snabb till att slå på stora trumman när det gäller vad trafikverket uppfattar som motorcyklisternas dåliga beteende. Man höjer körkortskraven, det föreslås nummerskylt fram för att vi skall kunna fångas av hastighetskameror mm. Däremot verkar man ha svårt att sopa rent framför egen dörr. Claes Tingvall Trafikverkets säkerhetsdirektör och store nollvisionär som arbetat med trafiksäkerhet på Folksam och forskat kring trafik och trafikskador på Karolinska institutet verkade förvånansvärt oberörd av att en motorcyklist fått sätta livet till på grund av Trafikverkets och NCC:s bristande kontroll av det utförda arbetet. NCC: pressansvarige gav inte heller något sken av att verka förstå vidden av det inträffade. Att någon skall behöva dö för att varningsklockan skall börja ringa hos NCC och Trafikverket gör mig så ledsen. Nu kan man kanske tro att hojåkaren var en vettvilling utan körkort på en sportmaskin som kommit farande i 200 knutar och sedan tappat kontrollen på maskinen. Så var inte fallet, här rörde det sig om en rutinerad hojåkare tillika trafiklärare som dessutom hade rykte om sig att vara noggrann med att köra på samma sätt som han lärde ut. En dåligt utförd asfaltering och vägräcken utan underglidningsskydd blev orsaken till hans död. Ett i mina ögon onödigt offer och när det gäller hur detta ärende hanterats av Trafikverket. NCC och Åklagarmyndigheten i Nyköping har jag bara två ord att säga. Fy skäms!

Länk till Uppdrag granskning på SVT

Länk till SMC sidor om ärendet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar