onsdag 28 augusti 2013

Varför är HD så märkvärdigt då?

Vad är det som gör att Harley Davidson har fått de man kallar kultstatus? Inget annat mc-märke har lyckats bygga ett lika starkt varumärke. Detta trots att varken design eller kvalité är bättre än vad någon annan tillverkare lyckas att åstadkomma.

Igår på Facebook kunde jag läsa i nyhetsflödet att min gode vän och mekaniska guru Micke var på väg till Milwaukee för att vara med på Harley Davidson 110års jubileum. Micke lär ju inte vara den enda som åker dit. Det kommer antagligen att vara en hel del Svenskar där, även om de inte så som honom fått en personlig inbjudan av Jane Davidson. Vad är det då som gör att folk vill lägga ut buntar av tusenlappar för att resa långt och delta i ett sådant här spektakel.
Hittade en bok i bokhyllan som försöker förklara fenomenet

Om två år när Yamaha Motor Company skall fira 60års jubileum lär detta event förmodligen gå de flesta förbi. Jag har kört många mil på Yamaha motorcyklar och gillat de milen lika mycket som de mil jag rullat på min Harley. Upplevelsen är egentligen ganska subjektiv. Det handlar någon stans om mig själv. Hur jag upplever hojen jag sitter på, vad jag förväntar mig och hur jag tror att omgivningen uppfattar mig. Jag tror att vi som åker Harley har en övertro på omgivningens uppfattning. Jag misstänker att en vanlig Svensson har svårt att se någon större skillnad på en HD Heritages Softail och en Yamaha Wildstar.
Tradition kan kanske vara en anledning en gammal panhead har många likheter med en modern HD

Ändå ger många av oss Harleyn högre coolhetsfaktor än Yamahan. När jag åkte Wildstar fick jag ofta höra av andra framför allt från hojåkare att: Skulle du inte vilja ha en Harley Davidson istället? Som alltid när jag blir utsatt för något sådant påstående blir jag obstinat, så jag svarade. "Nej jag vill inte ha nån jävla HD" Yamaha är en bra motorcykel. Ändå står jag här idag med 3 HD i garaget varav två stycken är mina och den andra tillhör min fru. Tur att man inte är sämre än att man kan ändra sig. En sak är dock säkert. Jag kommer aldrig att tatuera en HD logga och det är inte alls säkert att det blir en HD nästa gång det blir dags att byta hoj. När jag igår gick förbi ena bokhyllan hemma  hittade jag en bok som heter "Cult of the Harley Davidson" och tänkte att där finns kanske svaret.

I bokens inledande kapitel gör man ett försök att förklara. En mekaniker påstår. " En harleymotor kan alltid renoveras en gång till " En som handlar med begagnade mc-delar säger: "Harleydelarna kommer sist in och först ut medan japsdelarna kommer först in och sist ut" En tredje påstår att han aldrig sett några fula brudar åka bak  på på en HD. så fortsätter det utan att ge någon egentlig förklaring till HD:s kultstatus. Personligen tror jag att filmen Easy Rider med Peter Fonda och Dennis Hopper är den film som har haft störst påverkan när det gäller Harleys kultstatus. Det kanske bara är att gratulera till en lyckad marknadsföring och detta trots att kvalitén under AMF tiden på 70-talet var medioker. Då sa man skall du åka HD så köp två. Idag är däremot både finish och kvalitet i samma klass som hos de flesta andra tillverkare. Vad som gör HD så speciellt ligger mångt och mycket i hojägarnas egna värderingar som i sin tur är en produkt av ett framgångsrikt varumärke. När folk tatuerar HD loggor eller deviser typ "Born to ride Harley Davidson" så har man lyckats väl. Det är bara att gratulera både till marknadsföringen och på 110års dagen.

Hade jag inte behövt arbeta hade jag kört hoj, det är fint åkväder idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar