tisdag 27 augusti 2013

I klorna på marknadskrafterna.

Här om dagen skrev jag om att flera mc-handlare och tillbehörsfimor fått kasta in handduken  Jag har fått en hel del mail och kommentarer om detta fenomen.

Jag är ju inte bara hojåkare jag är musiker också. Jag tror att det på många plan går att jämföra mc-butikerna med musikaffärerna. För några år sedan konkurrensutsattes musikaffärerna på ett helt nytt sätt. I och med EU och det fria flödet av varor och tjänster började några Tyska internetvaruhus i musikbranschen med Thomann i spetsen marknadsföra sig i Sverige.


Nu kunde du köpa musikinstrument som prismässigt låg 25% under vad man fick betala hos en musikaffär i Sverige. Frakten var också billig det kostade 150kr oavsett vad du beställde. Idag har generalagenter och handlare anpassat sig till den europeiska prisnivån och du kan handla instrument i svenska musikaffärer till samma pris som från internetvaruhusen. Detta har fått kunderna att hitta tillbaka till musikaffärerna.

Jag tror att mc-handeln behöver göra ungefär samma sak för att kunderna skall hitta tillbaka. Det går inte att ta 5000kr för en hjälm som du kan köpa för 4000kr på nätet det finns inget kundfokus eller säljtrick som gör att Svensson gladeligen kastar upp en tusenlapp till för att gynna sin lokala mc-handlare. Tyvärr tror jag inte att det längre går att bygga verksamheten på kundernas lojalitet eller utifrån närhetsprincipen. V går inte längre till den butik som är närmst ifall de inte har den prisnivå och service vi förväntar oss I mångt och mycket tror jag att det handlar om anpassning till den rådande verkligheten om butikerna vill behålla sina kunder. Att skapa den verksamhet och den butik som kunderna vill ha är en förutsättning för att kunna överleva.

Jag är övertygad om att det går att sänka prisnivån först och främst på argentursidan men även i butikerna. Jag förstår att konkurrensen är hård och att det kostar att ha personal anställd. Jag tror ändå att vi kommer att få se en hel del mc-butiker klara sig och jag tror även att vi kommer att få se några gamla likt fågel Fenix resa sig ur askan.

För visst är det så, att det som konsument är betydligt trevligare att kunna gå in i en affär för att få känna och klämma på prylarna än att enbart titta på foton på nätet. Lägre priser och ökat fokus på kunden tror jag är den väg man måste gå för att ta sig hel ur det här.

Idag när vi dessutom har fler registrerade motorcyklar än vad vi har motorcyklister tror jag att handlarna måste satsa på mc-förmedling. Här måste det finnas möjlighet att ta marknadsandelar från blocket. Hos förmedlaren finns ju alla möjligheter till garantier, avbetalningsköp inbyten mm.

Vincent Bikeshop i Varberg har fattat att detta är ett sätt som fungerar. På ett par år har man blivit marknadsledande på mc-förmedling och har med hjälp av marknad skaffat sig en nöjd kundkrets över nästan hela Syd och Mellansverige.

Slutligen vill jag bara meddela att jag inte är sponsrad på något vis av ovan nämnda firmor. Min önskan är att vi skall ha gott om mc-firmor i landet. Firmor som kan överleva och utvecklas. Det gynnar oss som konsumenter.

Ha en underbar tisdag. Själv skall jag besiktiga min Road King. igår fick den nya fina ljuddämpare som nästan inte hörs alls. Det tydligaste ljudet är nu brölet från insuget. inte vackert men fullt lagligt.



1 kommentar:

  1. Jag jobbade på Vincents på helgerna när jag var 13 - 14 år med att tvätta bilar..
    På den tiden tog han hem mest Virago och intruder ifrån tyskland vad jag förstod det som, samt en del bilar, verkstad fanns det ingen än heller.

    Med minnet av den tiden så kan man bara konstatera att han verkligen har lyckats :)

    SvaraRadera