måndag 19 augusti 2013

Indianerna har kommit

Som du kanske har läst eller hört så har Polaris skaffat sig rättigheterna och tagit upp tillverkningen av det anrika MC-märket Indian.

Polaris är från början mest känt för sina snöskotrar och fyrhjulingar. Paralellt med detta har man arbetat med att utveckla och bygga motorcyklar. Det är Polaris som ligger bakom MC-märket Victory. Där har man verkligen lyckats med att bygga hojar som står sig väl i konkurrensen med Harley Davidson ifall man vill åka Amerikanskt. Nu har Polaris även tagit över det anrika märket Indian. När jag läste om detta var jag först lite rädd att Indian skulle "victoryfieras" och kanske få gemensamma komponenter och kanske till och med gemensam motor.
Cheif är Indians "basmodell"

Dessbättre verkar Polaris ha förstått potentialen i Indian som eget varumärke. På utvecklingsavdelningen har man sneglat på tidigare modeller och skapat en Indian som hämtat många drag från 40-tals maskinerna. Framför allt den nyutvecklade motorn har man gett "gammel" look så att den skall likna sidventilaren som satt i Indian Big Cheif på 40 talet. Innehållet i nya motorn är helt modernt i den 111 kubiktum stora V-twinen.
Vintages har med sina bruna sadlar och väskor hämtat inspiration från förr

Sedan Polaris tagit över har nypriset också gått ner. Från att ha legat en bra bit över 300 000kr för de enstaka nya exemplar som hittade hit har Polaris valt att justera ner priset till 248 000 för den enklaste modellen. Mycket pengar för en motorcykel men prismässigt har man lagt sig i samma segment som  en ny Harley Davidson Road King. Jag är övertygad om att vi kommer ett se både en och annan Indian på de Svenska vägarna.
Cheiftain med harbags och batwing kåpa kommer att bli konkurrent till HD Electraglide

Själv skall jag gå och köpa en trisslott och hoppas på det bästa. Jag skulle absolut kunnat tänka mig ett köpa en om pengarna fanns. Tills vinsten dyker upp får jag hålla tillgodo med min gamla Road King. Det är inget fel på den det är faktiskt en trevlig motorcykel.

Ha en underbar start på denna veckan och gasa lugnt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar