fredag 23 augusti 2013

Idag för två år sedan tog Polisen mitt körkort

Jag blev av med körkortet trots att jag inte gjort någon trafikförseelse över huvud taget. Ibland händer det konstiga saker man absolut inte räknat med eller på något sätt kunnat fundera ut i förväg.

Jag hade släppt av min dotter vid hennes dåvarande lägenhet på Sorgenfri i Malmö. Jag kör därifrån, vidare söder ut på Norra Grängesbergsgatan. Ett egentligen dumt val en vardagskväll. Detta då det är en av Malmös mer ökända gator. Här finns diverse skumma småföretag, invandrarföreningar, svartklubbar, en MC-klubb mm.
Här fins många gamla slitna industri och kontorslokaler

Det påstås att här förekommer handel med svartsprit och smuggelcigarretter i stor skala. Det påstås att här handlas det med knark och att det förekommer prostitution och spel om pengar i stor skala. Här har förkommit både misshandel och mord. Att välja att köra Norra Grängesbergsgatan på kvällen iklädd MC-väst med en massa märken på är egentligen detsamma som att be om att bli stannad av polisen. Farbror-blå hade dessutom via media basunerat ut att nu skulle man minsann börja ta i med hårdhandskarna för att komma tillrätta med de problem man hade på i detta området.
Små obskyra matställen finns det gott om

Ni märker själva, det var ett ovanligt korkat vägval, trots att jag hade rent mjöl i påsen. Strax före att jag kom fram till Lönngatan där jag skulle svänga höger mötte jag en polisbil. Jag såg i backspegeln hur den gjorde en U-sväng och slog på blåljusen. Han fick väl ett larm tänkte innan jag blev omkörd och inblinkad till kanten. Medan konstapeln klev ut ur bilen började jag att ta av mig hjälmen. Tänkte det var lika bra att föregå med gott exempel. Polisen frågade vad jag hade varit samtidigt som han granskade min väst. Jag har lämnat min dotter på Arildsgatan sa jag helt sanningsenligt. Man skall inte ljuga, inte ens för polisen. Kan jag få se på ditt körkort sa konstapeln. Jag halade fram plånboken och lämnade över körkortet till poliskonstapeln. Ett ögonblick sa han och gick tillbaka till bilen. Jag genomgick någon lindrigare inre kris där jag funderade över vad jag eventuellt hade gjort eller ifall det var något på hojen han kunde sätta dit mig för. Nu kommer han väl att ge mig böter för att jag har för bullriga ljuddämpare tänkte jag samtidigt som han klev ut ur bilen med en alkometer i handen.. Kan du ta ett djupt andetag och blåsa i den här?  Jag drog in luft i lungorna och skulle precis sätta läpparna mot alkometerna och blåsa då det pep till i konstapelns komradio.

Fan jag måste sticka sa polisen och rusade iväg och hoppade in i sin Volvo slog på blåljus och sirener gjorde en rundpall och gasade iväg mot Persborg. Fan mitt körkort han tog mitt körkort han lämnade inte tillbaka det utan bara körde sin väg. Vad sjuton gör jag nu tänkte jag. Jag tog fram telefonen och slog 114 14 och bad att få bli kopplad till ledningscentralen i Malmö. Jag berättade vad som hänt och jag lämnade mitt namn och telefonnummer. Jag bad också att man skulle göra en anteckning så att det skulle finnas uppgifter på vad som hänt. Dagen efter skulle jag nämligen på långtur med en klubb som jag kör med ibland. Risken finns ju alltid att man blir stoppad. Om jag nu skulle bli stoppad och sedan sanningsenligt svara, jag har inget körkort det har polisen tagit. Det skulle ju knappast bättre på mina chanser att kunna köra därifrån utan en massa strul.. Nu kunde jag ju hänvisa till ledningscentralen ifall jag skulle bli stoppad. En stund senare när jag kommit hem ringde polisen som tagit mitt kort och bad om ursäkt. Ingen fara sa jag. Han undrade ifall det var OK att han skickade mitt körkort med posten när han skulle gå av sitt pass ett par timmar senare. Visst sa jag, det går fint så länge det finns en anteckning på ledningscentralen om vad som hänt. Han bad än en gång om ursäkt innan han sa hej och la på luren.
Heliga krigets körskola ligger på Grängesbergsgatan undra om dom får lära sig att använda bromsen?

Nu ringde telefonen igen och jag svarade. Det var min dotter som berättade att Polisen ringt henne och sökt mig. Hennes mobilabonnemang var skrivet på mig. Polisen hade sökt mig på eniro och första träffen på mitt namn var numret hon begagnade. Hon hade blivit rädd när Polisen ringde och frågade efter mig och först inte hade talat om vad de hade för ärende. Ett par dagar senare dök mitt körkort upp i brevlådan tillsammans med en liten handskriven lapp med en ursäkt. Den lappen satt på anslagstavlan i köket länge. Det finns olika sätt att bli av med körkortet på. Detta är antagligen ett av de ovanligare.

Ha en underbar fredag. I helgen ser det ut att bli åkväder. Passa på att ta en tur i det vackra sensommarvädret. Gasa lugnt.

2 kommentarer: