måndag 16 september 2013

Med rätt justerad koppling mår vänsterhanden och växellådan bra.

Såhär efter nästan en hel åksäsong kan det vara bra att ge kopplingen lite extra uppmärksamhet. Att justera en koppling är inte jättesvårt. Det är knappast frågan om raketforskning.

Känns kopplingen tung eller ifall du upplever att du har ett stort spel i kopplingen är det kanske dags att ta sig en titt. Denna beskrivning gäller Harley men det fungerar på liknande vis på alla hojar som inte har hydralkoppling.

Börja med att leta upp kopplingsvajerns justerskruv. På Harley finns denna gömd bakom en gummibälg på kopplingsvajern vanligtvis vid ett av de främre ramrören.
Nu skall du lossa så mycket som går så att du inte har någon spänning på vajern. Kopplingshandtaget skall nu vara löst och sladdrigt.
Nu är det dags att skruva loss derby-locket eller kopplingskåpan om man så vill. Den sitter antingen med insex eller torx. Var noga med att använda rätt verktyg, helst en hylsa. Sitter skruvarna hårt kan du sätta hylsan i en förlängare och ge den sedan några smällar med en plasthammare. Koppla på spärrhandtaget och dra loss. Använd alltid förlängare så att du jobbar en bit ifrån hojen så slipper du göra repor eller bucklor ifall du skulle slinta.

Såhär ser det ut bakom kåpan. För att justera kopplingen behöver du en insexnyckel och en blocknyckel. Det är skruven i mitten som är justerskruven.

Lossa låsmutter genom att hålla emot med insexnyckel. Skruva ut muttern några varn så att du har lite justermån. Nu skall du skruva in justerskruven eller tryckpinnen ( pushrod på engelska ) så att den bottnar. När du skruvat in den så långt det gick skruvar du tillbaks den ett kvarts var. Sedan håller du den i det läget med insexnyckeln samtidigt som du drar åt låsmuttern.

Innan du justerar själva kopplingsvajern så kan du passa på att smörja vajern när den ändå är loss. Då behöver du en vajersmörjare. Har du ingen finns det för några tior på Biltema. eller hos din lokala mc handlare. Använd kedjespray till vajersmörjning. Du skall inte använda 5/56 WD40 eller liknande då dessa oljeprodukter sköljer ur fettet ur vajerhöljet. När vajern är smord så är det dags att ge sig på vajerjusteringen. (skruven du lossade först) spänn åt den så mycket att du får ett spel på ett par mm när du drar i kopplingsvajern uppe vid kopplingshantaget. Kläm åt kopplingen några gånger kock kolla spelet en gång till. Efterjustera om så behövs. Torka rent packningen till derby-kåpan med en trasa. montera packningen och kåpan. skruva dit skruvarna och dra fast dem korsvis precis som när du monterar ett hjul på en bil. Nu är jobbet klart. Ta en försiktig provtur och kolla så att allt fungerar som det ska. Kolla också att det inte läcker transolja från derby-kåpan. När du sedan är klar är det bra att gå in och slå upp en kopp kaffe luta sig tillbaka och känna sig nöjd över att man sparat minst en tusenlapp.

Njut av måndagen och den nya veckan, man kan aldrig veta vad den gömmer men säker något spännande.




2 kommentarer:

  1. Hej.
    Undrar vilken insexnyckel som passar?
    Hittar inte någon som passar..

    Mvh Nicke

    SvaraRadera
  2. vet inte på rak arm men det skall vara i tum storlek inte mm. Miltema ha insex i tum-storlek
    //magnus

    SvaraRadera