söndag 15 september 2013

Så skall det låta

Loud pipes save life! Är ett påstående man sett på en och annan mc-väst. Det kanske inte behöver dåna men visst är det trevligt med lite motordunk. När jag var hos bilprovningen hade jag monterat orginalpiporna. Nu var det dags att återställa  ordningen.

Åker man stor V-twin är det inget kul om den låter mindre än en moped. Med Harleys orginal ljuddämpare låter min roadking ungefär som gräsklipparen jag har på landet. Den har en 3,5 hästars Briggs & Stratton motor. Det är kanske inte direkt sinnebilden av hur en Harley skall låta. Dessbättre finns det bot. I mitt fall stavas det Screaming Eagle. Det är namnet på Harleys trimdelar eller "prefomance parts" Ett par sådana "slipon" ljuddämpare har jag. Från början hade de "godkänd" volym men efter många mil på vägarna har dom börjat att låta lite mer än vad bilprovningen tycker är nödvändigt. Därav bytet inför besiktningen. Jobbet är lätt att göra och tar ca 10 minuter.
 Man får börja med att ta bort Packväskorna. På min hoj sitter dom monterade med två snabbfästen. Bara att vrida ett halvt var så är dom loss.
Nu lossar du klammern som fäster ljuddämpare i grenröret. Se till alla klammern är helt lös.
Nu är det dags att lossa bakre fästet. Använd alltid förlängare till spärrskaftet där det går. Då minskar du risken för att repa eller förstöra något om du skulle slinta.
Ser flänsen på ljuddämparen ihopklämd ut kan du spänna isär den med en skruvmejsel så går det lättare att få på den på grenröret.
innan du monterar så smörj flänsen både in och utvändigt. jag brukar använda antingen kopparpasta eller bromsfett. Gör man det så är det lätt att demontera om två år när det är dags för besiktning igen. Det finns montagepasta för avgassystem men den härdar utav värmen för att täta mellan grenrör och ljuddämparen. Det är viktigare i en bil än på en mc, använder du montagepasta blir demonteringen svårare.
Trä på klammern innan du skjuter ljuddämparen på plats.
Bakre fästet monteras med bult och fyrkantsmutter eftersom mutterna skall låsa själv mot fästet. man kommer inte åt att hålla en mutter med någon nyckel
För att hålla fyrkantsmuttern på plats kan man lyfta den med en skruvmejsel. Nu går det lätt att montera bulten. När den tagit i gängorna igen så är det bara att spänna fast den med spärrkaftet du hade när du demonterade.
När du spänt fast det bakre fästet är det nu dags att spänna klammern så fäster ljuddämparen  grenröret. Tänk på att klammern skall sitta ute på ljuddämparens monteringsfläns så den kan klämma fast ljuddämparen mot grenröret. Nu återstår bara att torka bort fingeravtryck och annat kladd från kromet. Sedan återstår bara att montera tillbaka packväskorna på hojen innan det är dags att slå på tändingen trycka på startknappen och lyssna på skönsången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar