lördag 21 september 2013

Idag blir det åkväder

När jag i går kväll kom hem satte jag mig vid datorn och surfade runt till några olika vädersajeter. Samtliga hade kommit fram till samma resultat. Halvklart och 15+.

Kanske är det så att jag är lyckligt lottad som bor i södra delen av Sverige. Att ha ungefär lika långt till Haparanda som till Rom har sina fördelar. I alla fall när det gäller längden på åksäsongen. Idag kommer det att bli åka av och jag skall försöka komma med bevis i form av bilder från turen. Visst vi är i slutet av september men det finns ändå många åkdagar kvar. Gårdagens Aftonbladet basunerade ut att "I helgen kommer indiansommaren" Vad sjutton är då Indiansommar? Det är samma sak som det vi brukar kalla "Brittsommar" Någon hävdat att "Brittsommar endast kan infalla kring den 7/10 då detta är "Britt" dagen.

Begreppet "Indiansommar" lär komma av att de nordamerikanska Indianerna gav sig ut på buffeljakt varmare höstdagar. Så visst är det så att "indiansommar" kanske är ett lite vidare begrepp för varma höstdagar än vad Brittsommar är. Nu är det kanske inte så lätt att ge sig ut på buffeljakt. Det närmsta jag kommit något som liknar en buffel är vicenterna på Skånes djurpark i Höör. Mitt i allt detta är det inte lätt att veta vad som är sant det finns säkert teorier som påstår något helt annat. I vilket fall som helst så ser jag fram emot en helg med fint åkväder. Jag frågade Hustrun vart hon ville köra i morgon. Är det lönt att jag säger något svarade hon inte helt utan sarkasm i rösten. Du kör ju ändå dit du vill klargjorde hon. Det fick mig att tänka över min situation som hojåkare. Kanske är det dags att luta sig tillbaka, låta hustrun köra först och axla manteln som Road Captain. Skönt tänkte jag, bara att ha en tillbakalutad inställning  och köra med. Inte behöva ta beslutet om vägval, att svänga höger eller vänster. Oavsett utgång så kommer du att kunna läsa om turen i morgon. Ha en underbar Lördag.

Språk och kunskap är makt. Håller makten i sig kommer en  Åkrapport i morgon. Gasa lugnt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar