fredag 26 april 2013

Praktisk filosofi för hojåkare

Visst är det så att man ibland funderar över att man skulle vilja ha lite mer pulver i motorn. Visst skulle det kännas bra att ha den där lilla extra kraften som gör att hojen svarar lite bättre när man vrider på gasrullen. Det finns massor med olika saker man kan göra för att ge motorn lite mera kraft. Det vanligaste är nog att monterar öppnare ljuddämpare och luftfilter. Har man väl börjat tror jag att det är lätt att man vill gå vidare. Bättre kamaxlar, portade toppar, borrade cylindrar, högkompressionskolvar, flatslide förgasare, byte av tändbox etc etc. Allt detta för att klämma ur några extra hästkrafter ur motorn.
Turbokit till Harley

En hästkraft vad är då det? Ett mått på kraft eller effekt det är vi säkert överens om. Men hur är definitionen? Rent tekniskt säger man att en hästkraft är det samma som 75 kilopondmeter per sekund. Med det menas att 1 hästkraft är den kraft som går åt att vid jordens yta lyfta 75 kg 1 meter rakt upp i luften på 1 sekund. Det innebär med andra ord att det finns två vägar att gå när det gäller att få din hoj att gå snabbare. Antingen så ökar du motorns effekt eller så minskar du ekipagets vikt. Det betyder att du kan nå samma resultat genom att plocka bort onödiga saker från din hoj och själv banta några kilon som att lägga pengar på att trimma motorn. Skall man då filosofera vidare kan man ju enkelt konstatera att plocka bort saker från motorcykeln tillsammans med bantning är den mest kostnadseffektiva metoden att få sin motorcykel att gå snabbare. Bantar man får man dessutom matpengar över som man kan lägga på bensin så att man kan åka både oftare och längre.
William Banting

Med detta inlägg ville jag alltså slå ett slag för den ultimata lågbudget trimmningen uppfunnen av den Engelska begravningsentreprenören William Banting. Nu är det upp till dig att välja. Chips, öl och nya kamaxlar eller vitkål och mer bensinpengar i plånboken.

Ha en underbar fredag

William Banting

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar