tisdag 23 april 2013

Har du kollat dina bromsklossar?

Håll koll på dina bromsbelägg. Det är din bästa livförsäkring som hojåkare. Att byta bromsklossar är dessutom ett ganska enkelt jobb som de flesta som inte har fem tummar på handen klarar.




Bromsoken ser lite olika ut på olika hojar men principen är den samma. Börja med att lossa bromsoket. Det brukar sitta bultat i gaffeln med två bultar som antingen har sexkant, insex eller torx skallar. När du lossat oket lirkar du loss det från bromsskivan.

Tryck in en träkil eller skruvmejsel mellan de gamla beläggen för att pressa tillbaka bromskolvarna. Nu lossar du klossarna. Dom kan sitta med sprintar bultar eller clips. plocka sedan ut de gamla klossarna. Gör rent bromsoket med bromsrengöring och torka rent med en trasa. Nu skall du pressa tillbaka kolvarna igen. Det finns ett specialverktyg till detta ifall man inte vill använda en polygrip och riskera att få fula märken på oken.

Nu smörjer du baksidan på de nya beläggen antingen med silikonfett, kopparpasta eller aluminiumpasta. Du skall inte använda kopparpasta ifall dina ok är av aluminium. Koppar och aluminium trivs inte bra ihop. Smörjningen av beläggens baksida är till för att du skall undvika gnissel när du bromsar.

Gnisslet kommer sig oftast av att klossarna vibrerar och dessa vibrationer minskas med hjälp av smörjningen på baksidan av beläggen. Återmontera de nya beläggen och fäst dem med styrpinnarna clipsen eller bultarna som du demonterade. Återmontera oket genom att skuta på oket på bromsskivan igen. Skruva fast oket på gaffeln med bultarna igen. Slutligen pumpar du upp tryck i bromsledningen med bromshandtaget. Nu har du nya fina belägg och kan åka problemfritt i många mil.

Är du osäker på hur du skall göra skaffa en verkstadshandbok. Haynes eller Clymer är dom vanligaste och finns att köpa på de flesta internetbokhandlar och kostar ca 250kr. Glöm inte bort att kolla på youtube där finns massor med filmklipp som visar hur man gör på olika hojar.

Lycka till med skruvandet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar