lördag 27 april 2013

Varför måste jag hela tiden försvara mitt val?

Vi är alla olika har olika bakgrund och olika erfarenheter. Även om mycket är genetiskt betingat är vi till stora delar formade av arv och miljö. Denna insikt borde för de flesta inom hojåkarkollektivet leda till ökad förståelse för individens val. Vi pratar ofta vitt och brett om frihet och frihetskänsla. Ändå föder valet av hoj på något vis fördomar, förutfattade meningar och trångsynthet. Ibland går det så långt att vissa av oss inte ens kan lyfta på handen och morsa på någon som åker hoj av annan typ eller hoj eller märke.


Detta tycker jag är märkligt då vi egentligen är ute i samma ärende, att njuta av vägen och upplevelsen. Jag är uppväxt i en familj där det åkts olika typer av maskiner. Vetranhojar, sportmaskiner, enduro, landsvägshojar och sporttourers. Ändå måste man på något vis hela tiden försvara sitt val av MC. Det är ju trots allt så att vi väljer hoj utifrån plånbok intresse och utseende. Tycke smak och känsla är personliga val.

När jag åkte Japscusrom fick jag ofta höra. Skulle du inte vilja ha en Harley. Då blev jag ofta sur och svarade NEJ! För så var det verkligen.  När jag åkte Yamaha Dragstar som sedan byttes till en Yamaha Wildstar så älskade jag dom hojarna och tyckte om var enda meter jag åkte med dem. Ända var jag hela tiden tvungen att försvara mitt val. När min fru köpte sin Harley softail springer ökade tjatet ytterligare och när jag slutligen köpte min Road King hörde kraxande röster som sa. va va det jag sa. Egentligen skiter jag fullständigt i att det står Harley Davidson på tanken. De betyder ingen ting. Det enda som är viktigt är att det är en hoj jag trivs på.

Jag hade 6000 mil tillsammans med min Wildstar och jag ångrar inte en millimeter av den vägsträckan. När jag nu åker Harley så blir andra hojåkare förvånade när jag berömmer deras maskiner. På något sätt förväntas det att jag skall se ner på de som väljer att köra något annat. Jag känner bara, ta bort dom fördommarna! Var stolt över att du tillhör hojåkarkollektivet och var stolt över ditt val och din motorcyket. Slutligen tillbaka till det som mina Amerikanska hojpolare brukar säga. It's not the ride that's make the biker.

Ha en underbar lördag Idag skall jag åka SKMC:s Nils Holgersson rally en rapport från detta kommer i söndagsbloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar