lördag 16 november 2013

Trender är en fråga om när och var

För ett tiotals år sedan var det Yamaha Dragstar som var storsäljaren på den svenska hojmarknaden. Tiderna förändras och det är inte längre en customhoj som toppar försäljningslistan.

Sedan ett par år tillbaka har customhojarna fått släppa ifrån sig kungakronan till en helt annan hojtyp. Jag har vid flera tillfällen påstått att cubic is king men tittar vi på försäljningsstatistiken för de senaste åren så landar vi någon stans på den gyllene medelvägen. det stora klumpedunserna med V-twin på mer än 1000cc har fått ge vika för en 600 med paralelltwin.

Sveriges mest säljande hoj under de senaste två åren har varit Kawasaki ER6. Vad är det då som har gjort ER6 till en bäst säljare och vad är det som gör denna hoj så speciell. Surfar man runt på nätet och läser tester och provkörningar så är resultaten för dessa helt samstämmiga. Här har Kawasaki lyckat att skapa ett hojkoncept som passar både nybörjare och erfarna hojåkare.

En motorcykel som passar de flesta. ER6:an verkar vara en hoj som är både lättkörd men även tål att köras aktivt och hårt med bibehållen körupplevelse. Kanske är det så att Kawasaki lyckats att göra en hoj som är som klippt och skuren för "landet lagom" Jag har ingen aning om hur försäljningen ser ut globalt sett men antar att den även säljer bra i sydeuropa som är mellanklasshojarnas förlovade länder.

Kanske är det så att ER6 borde få epitetet motorcyklarnas Volvo 240. Tidigare har jag alltid varit av uppfattningen att Honda CB 750 varit den hoj som stolt burit denna utmärkelse. Hondas slitstarka radfyra har tydligen tvingats att abdikera för en paralelltwin från Kawasaki. Här har man lyckats att skapa en hoj som fungerar som instegshoj, pendlarfordon, touringfordon och korvkioskmoped.

Det är bara att lyfta på hatten och gratulera tillverkaren. Skulle jag vilja ha en Kawasaki undrar du säkert nu. Visst hade det varit kul Men min HD Road King är fortfarande en favorit som för övrigt är betald så omkostnaderna är låga. Skulle jag byta så blir det med största sannolikhet inte en mindre hoj. I min värd är fortfarande cubik King,

Ha en underbar lördag har du inte ställt in hojen ännu hoppas jag på torra vägar så att du kan ta dig en tur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar