tisdag 12 november 2013

Man ville ju inte vara som alla andra

När man fyllde 15 skulle man givet vis ha moppe. Allt annat var otänkbart. Jag hade någon kompis som snackade om att han skulle ha en racercykel istället men till slut blev det moppe där också.

Jag är född och uppväxt i Varberg som också var säte för Monarkfabriken. Var man 15 år och bodde i Varberg på 70-talet skulle man givet vis ha en Crescent eller Monark Compact, nästan allt annat var uteslutet.

Puch var det bara sommargäster från Borås eller "P-bönder" som vi kallade dem som körde. Man ville ju på inga som helst villkors vis förknippas med dessa i alla fall så länge de inte var tjejer intresserade av en sommarflirt. Zündapp var det någon enstaka som körde och detta hade man överseende med då dessa ansågs vara allra bäst att trimma.

Trimmning hade hög status bland 15-åringarna. Det pratades ofta om 4,3 till Sachs och 5 å en halva till Zündapp. Bonn trimning i form av planade toppar jackade kolvar dragna pluggar. Otaliga var historierna om den ena mopeden som gick fortare än den andra. Alltid var det någon som kände någon som sett någon bli tagen av snuten då hans trimmade Zündapp gjort mer än 100. Jag misstänker starkt att man i dessa historier tänjt en bit på sanningen. Så var det det där med att inte vilja vara som alla andra. Puch var som sagt uteslutet. Jag hade hellre tagit emot stryk än att kört en Puch Alabama. En Monark E-type hade givet vis funkat eller kanske en Crescent 50SS eller en Monark Topper.

Fast det blev ingen Varbergs moppe som någon av mina släktingar som jobbade på Monark hade varit med att skruva ihop. Det blev japanskt istället. En Suzuki K50 lackad i Orange Candy på silverbas. Bara den färgen fick en finnig Colorod läsande 15 åring att dregla. I övrigt mottogs Suzuki K50 med viss skepticism.

Den ansågs ha slö acceleration. Jag hade inga problem med att hänga med compakterna som kompisarna åkte på så det var nog mest ett illasinnat rykte. Sedan var det ju det där med trimmning. Suzukin hade först och främst bra bromsar vilket inte va så dumt ifall man skulle åka fortare än de lagstadgade 30. Första generationen K50 visade sig vara oerhört enkla att trimma. Motorn var en 50cc tvåtaktare med slidmatning boosterspolning i cylindern. Slidmatning innebär att förgasaren sitter på sidan av vevhuset.

Mellan förgasaren och vevhuset satt en mellankåpa i aluminium Denna mellankåpa hade i 1hk versionen hade ett insugningshål på ca 5mm detta borrades lätt upp med hjälp av en vanlig borrmaskin eller till och med en drillborr. Med uppborrad mellankåpa och ombyggt avgassystem blev det mer fart i suzukin. Officiellt gjorde den 80 men i verkligheten var nog 65 närmre sanningen. Men detta är ju olagligt tänker du säkert nu. Visst är det de men det hände för snart 40 år sedan detta trafikbrott är med största sannolikhet preskriberat.

Dagens kuriosa en lite film om Monarks cyklar, mopeder och motorcyklar

Ha en trevlig tisdag och förresten låt bli att trimma mopeder det är ett ganska korkat tilltag.

4 kommentarer:

  1. Jag hade en candylila med aphäng jag som sedan byttes mot en Derbi senda men men... k50 <3

    SvaraRadera
  2. min mustang med zündapp-motor blev stoppad av kommisarie blå,
    då jag höll 70km/h på en 50-väg.....åkte på trimming, fortkörning,
    oförsäkrat, oregistrerat, obesiktigat o hela sk*ten....
    de kostade mej 1 års väntan på lämplighetsintyget,
    och IKKE att förglömma.....DRYYYYGA böter.....
    o de där 70km/h.....finns noggrant noterade i myndigheternas arkiv.....
    //albin

    SvaraRadera
  3. Jag hade en blå K50 -78. Jag hittade en trekanalscylinder till den, och enbart med den, utan annat fix än ett sextonkuggars framdrev som var det största som gick att få dit, gjorde den 85, enligt farsan som körde efter med bilen. Moppens mätare gick ju bara till 50...
    Jag hade med mig ett gäng framdrev, från 10 till 16, i en påse och en stor fast nyckel som passade drevmuttern, så jag kunde byta när jag kände för det. De låg/stod inne i plåtramen. Jag hade även en kedjespännarrulle så jag slapp klödda med att justera kedjespänningen med bakhjulet när jag bytte.
    Jag älskade att triala runt i skogen med 10-kuggarsdrevet....

    SvaraRadera
  4. Joförresten, ett av mina bästa hojminnen alla kategorier, var när jag skulle köra från sommarstugan till stan, och hade satt dit 16-drevet.
    När jag satt och puttrade genom ett litet samhälle på vägen, på halvgas på trean, för att inte bli avslöjad, kom det lokala Zündappgänget och körde om mig i 50-60 kansk. De lät mycket. Då vred jag gasen i botten, kom i kapp dem, körde upp vid sidan av dem, hejade på dem, la i fyran och drog iväg. Tyst. Jag blir fortfarande glad när jag tänker på det...

    SvaraRadera