söndag 10 november 2013

Första gången man höll i ett gashandtag

I ett av mina första blogginlägg skrev jag att min första kontakt med motorcyklar var när jag som tre-åring fick åka med min fasters man Allan i sidovagnen på hans Indian big cheif 1947.

Vad hände sedan när började du köra? Det skulle dröja ett tag efter treårsdagen innan jag skulle få hålla i ett gashandtag själv. 1970 när jag var 9 år var min mamma dagmamma åt Michell Lundell. Son till den legendariska motocrossåkaren  Ove Lundell vinnare av lag-VM 1958 och  sedan utvecklings-ansvarig på MC-avdelningen på Monark i Varberg. Som gammal världsmästare och tävlingsansvarig på Monark var det givet vis självklart att hans son skulle ha en lämplig hoj att åka på. Via kontakter hade Ove ordnat fram en Honda Monkey Bike.
Honda Monkey Bike 1967

En 50cc fyrtaktare med treväxlad låda och automatkoppling. Detta måste ha varit runt 1970. Något liknande hade man inte sett. Jag vill minnas att Hallands Nyheter var och fotograferade och Skrev om Michell och hans "mini bike" Denna maskin fick jag förmånen att få köra ett antal gånger. Banan vi åkte på bestod av Ove Lundells villaträdgård. En förmodligen liten och trång plats att åka på, men då kändes det stort. Hela grejen med mini bikes var en företeelse som dök upp då i slutet av 60-talet det mesta var hembyggen men inte Michells Honda.
Med en liten spärr kunde sadeln höjas och sänkas så att den skulle passa både barn och vuxna

ha en trevlig Söndag och dröm dig bort ifrån höstrusket. Kanske är det dags att börja fundera lite över kommande säsong och vilka turer du skall åka eller vilka resmål du vill besöka. Kom ihåg det är bara fantasin som sätter gränserna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar