onsdag 13 november 2013

inflation i cylindervolym

Allting förändras helt och hållet beroende på referensramar och jämförelse objekt. Det som ansågs vara stor hoj förr betraktas idag som nybörjar eller instegshoj.

Visst fanns det 1000 kubikare och 1200 för ganska länge sedan men dessa var få i alla fall här. Min svärmor berättade att när hon dejtade hojåkare på tidigt 50-tal var det en 500 man skulle ha. BSA AJS eller Matchless kunde det stå på tanken.
AJS 500 1951

En 500 var på den tiden en stor och kraftfull maskin. Under 60 talet var det en 650 man skulle ha. Triumph Boneville var marknadsledande. 1967 slog Norton till med en hoj på hela 745 cc. Två år senare lanserade Honda sin CB750 F som dessutom blev den avgörande faktorn som krossade Engelsk mc- industri för många år framöver. Honda skulle snart bli omsprungna.


1972 kom Kawasaki med sin Z900 som nu blev herre på täppan. 1978 svarade Honda med att  släppa ut sin CBX med 6 cylindrig radmotor på 1047cc.
Ett gediget motorpaket. En förgasare till varje cylinder. 

1980 ville Suzuki vara med och leka och introducerade sin GS 1100. Sedan ändrades försäkringsklasserna vilket gjorde att försäljningen av stora motorcyklar störtdök till förmån uppstickaren 400 kubikaren som plötsligt blev landets mest sålda motorstorlek. Under 90talets början insåg försäkringsbolagen att det kanske inte var just cylindervolymen som var avgörande i hur fort en hoj gick eller i hur många olyckor den var inblandad i. Detta öppnade upp marknaden för customhojarna. Yamaha Virago kom redan 1981 men det var först mot slutet av 80 talet som försäljningen tog fart
Yamahas första storsäljare bland customhojarna Virago

1987 kom Suzuki VS1400 intruder Samma år kommer Kawasaki med sin Vulcan 1500 och blir Herre på täppan. 1999 laserade Yamaha sin XV1600A Wildstar som då var den största standard luftkylda W-twinnen på marknaden. 2004 kom Kawasaki VN2000 samtidigt kom Triumph Rocket med sin trecylindriga motor på 2300cc.
Triumph Rocket III

Sedan 1990 har man ju dessutom tillverkat Boss Hoss med V8:a på 5700cc. Om du dag säger att du kör en 1100 är det knappast någon som lyfter på ögonbrynet. En En Harley Sportster 883 räknas som en instegshoj precis som till exempel Kawaski ER6 (600cc) eller Yamaha XVS 950.
Boss Hoss största av dom alla. Samma motor som Chevrolet Corvette.

Sedan är det inte så att man måste ha en hoj med stor cylindervolym. Det viktigaste är ju till syvende och sist att man gillar det man åker på. Det är inte alltid så att störst är bäst eller roligast att köra. Du skall inte köra det som kompisarna kör. Du skall köra den hoj som passar dig, då får du mest ut av hojåkningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar