måndag 11 november 2013

Blixtar och dunder

I går hittade jag en tråd på SMC:forum Garaget som handlade om åska och huruvida man kan köra i åskväder eller inte.

Före jag läst tråden hade jag inte ens funderat över detta fenomen. Det är väl i och för sig så att man sällan ger sig ut och kör ifall himmelen är alldeles svart och det finns överhängande risker för åskskurar. Då har det kanske inte varit åskan i sig jag funderat över utan tanken har väl snarare varit att slippa bli blöt.

Är man på Semester eller långtur händer det däremot ibland att man hamnar i en åskskur. Det är aldrig särskilt kul när himmelen plötsligt öppnar sig och man hamnar mitt i ett ösregn eller en rejäl hagelskur. Skall man nu börja att akta sig för blixten också? Rent statistiskt sett så är risken att bli träffad av blixten när man kör väldigt liten. Sedan behöver man så klart inte ta onödiga risker. Man kanske skall undvika att passera över öppna fält om man själv råkar vara högsta punkten men jag tror ändå inte att man skall överdriva faran.

Jag kan inte se någon anledning till att åka runt och oroa sig för att man skall bli slagen av blixten. Jag tror snarare att de stora vattenmängderna som kan komma ur ett åskregn är en betydligt större fara för oss som kör motorcykel. Dels ökar risken för vattenplaning och dels syns vi sämre. Jag har aldrig hört talas om någon motorcyklist som blivit träffad av blixten men man skall aldrig säga aldrig risken finns även om den kanske kan sägas vara försumbar.

Är du sugen på att läsa åsk-tråden i Garaget hittar du länken här.

Ha en bra dag. Nu startar vi upp en ny arbetsvecka, gasa lugnt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar