fredag 15 november 2013

AB Nymans verkstäder är inte så Ny

1873 startades NV fabriken eller Nymans Verkstäder som det egentligen heter i Uppsala Denna verkstad skulle tillsammans med Huskvarna och Monark bli marknadsledande inom Svens MC industri.

NV var tidigt ute redan 1910 började man importera motorer från Tyskland, England Frankrike och USA. Motorer som monterades i inköpta ramar. 1918 blev man generalagent för Indian från vilka man importerade en v-twin maskin med imponerade 7hk denna motorcykel kunde även köpas med sidovagn. 1926 startade NV sin första egna motorcykeltillverkning. Första modellen kom att heta NV 249 som hade en motor tillverkad av AB Svensk motorindustri och med en egentillverkad ram. Denna maskin tillverkades i en ganska blygsam serie och det var endast ca 300 hojar som lämnade NV fabriken.
NV 249 bild lånad av Oves Motor i Olofström

1928 försågs 249:an med en egentillverkad motor på hela 8,5hk 1927 kom det en 250 som fans att få i två olika varianter standard och sport. Av dessa tillverkades drygt 1000 stycken. Med sport hade NV stora framgångar och maskinen fortsatte att tillverkas fram till 1931. Under andra världskriget då det var bensinransonering försökte sig NV på med att tillverka en trehjulig el-motorcykel. på 1,5hk den hade en aktionsradie på 3-6 mil och en laddtid på åtta timmar. Den blev aldrig den succé NV hade hoppats på så man övergick till bensindrivna maskiner så fort bensinransoneringen försvann. mellan 1942 och 1946 tillverkade man också en treänggående sidovagnsmaskin åt försvaret. Den var utrustad med kulsprutefäste på sidovagnen och drivkällan var en 4 takts 1000 kubikare på 36hk.
NV 1000cc krigare Utställd på Tekniska muséet i Malmö


Efter kriget gjorde man precis som Husqvarna man satsade på lätt viktare. först 98 kubikar med Sachs motorer sedan kom NV 10 som var en utveckling av en engels armehoj försedd med en Royal Enfield 125cc motor. För att hänga med Husqvarna som fått en storsäljare i Svartqvarnan som introducerade 1946 konstruerades NV 11 även känd som Rödmyran NV:s antagligen mest kända hoj.
Rödmyran blev en ganska vanlig syn på lansvägarna under 50-talet

Utvecklignen fortsatte och man skördade många tävlingsframgångar. NV:s mest kända fabriksförare var Bill Nilsson som bliviet en legendar inom Svensk motocrosshistoria.
Stilstudie av fabriksföraren Bill Nilsson

Under de sista åren NV hojarna tillverkade blev de lackade i orange istället för rött och försedda med Crescent dekaler. 1960 köpte Monark i Varberg hela mc verksamheten. Tillverkningen i Uppsala lades ner. Monark fortsatte att tillverka motorcyklar under namnet Crescent tills man slutligen började kalla MCB ( monark Crescent Bolagen ) men det är en annan historia. Enligt den statistik jag lyckat få fram så finns det fortfarande ca 1500 NV hojar registrerade i Sverige. Det verkar inte ha varit några större problem med kvaliteten.

Ha en trevlig fredag och njut av den stundande helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar