torsdag 16 januari 2014

Vinterpyssel innan säsongen kommer igång.

Såhär när man ändå inte kan vara ute och köra är et flera saker man kan pyssla med som kan vara bra att ha fixat innan det är dags för första vårturen.

Att ta hand om sina skinnkläder kan ju vara idé att göra i alla fall om de inte som vanligt krympt under ju och nyårshelgerna så att man måste handla nytt mer ännu fler X i inför den kommande mc-säsongen. Skall man behålla samma utstyrsel man hade under förra året så är det inte fel att ge dem lite extra omsorg. Jag kommer att dela med mig av lite tips framöver. Idag handlar det om en sak jag egentligen inte hade funderat över tidigare men där vi hittade en lösning. En av mina trogna läsare skickade en fråga till mig.

Har du någon aning om hur man får bort kontaktlim från skinnkläder? Kanske är det så att du limmat dit något märke som du av någon anledning vill ha bort. Du kanske har köpt en BMW och tycker att det är opassande att köra omkring med gamla Harleyloggan  på jackan eller du har kanske bytt klubb och inte längre vill åka omkring med Star Riders märket du hade innan.

Anledningarna kan vara många och river du försiktigt bort det så finna det ändå gamla limrester kvar och det resultatet blir sällan snyggt. Innan jag svarade Leif som läsaren heter funderade jag en stund. Så kom jag att tänka på att skomakarna använder aceton för rengöring innan de limmar sulor som släppt. Eftersom en av farsans bästa kompisar var skomakare visste jag också att man använde aceton för att göra rent läder innan färgar in det på nytt.

Jag svarade Leif att jag trodde att aceton skulle fungera  men var inte helt säker. Däremot så tyckte jag att det kunde vara värt ett försök då det inte skulle förstöra lädret. Jag bad honom tala om hur det gick. Efter ett par dagar fick jag ett meddelande på facebook. Svaret var positivt, det hade fungerat, limresterna var borta. Acetonen hade dock tagit med sig lite av färgen. Så länge skinnkläderna är svarta eller bruna är det lättfixat. För att färga in igen använder man vanlig skokräm.

Stryk ut ett tunt lager och låt den torka innan du polerar ut den med en trasa. Så var limmet borta och jackan eller västen återställd. Ett sista tips bara det skall inte vara aceton med olja i som din fru / flickvän använder när hon skall ta bort nagellack utan vanlig kemiskt ren aceton. Sådan hittar du i mataffären men läs på etiketten så du inte får fel. Finns också på biltema fast i 1 liters flaskor fast så många märken kanske du inte skall ta bort ;-)

Tack Leif för att du ställde frågan och tack för att du berättade hur det gick

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar