onsdag 4 december 2013

Köra hoj på vintern funkar det?

Absolut gör de det och man behöver nödvändigt vis inte ha en gammal arméhusqvarna med skidor. Det handlar egentligen mest om att vara vaksam och planera sin körning.

De flesta av oss ställer in hojen för säsongen långt innan termometern kryper ner under nollan. Alla gör inte detta utan tycker att är man hojåkare kör man hela säsongen. Det står givet vis var och en fritt att välja, jag lägger inga värderingar i ifall men ställer in eller fortsätter att köra. Men visst kittlar tanken och visst blir man sugen att åka även tiden då hojen har gått i vinterdvala.

Om man nu skulle få för sig att åka vad skall man då tänka på? Först och främst att klä sig ordentligt. Klä dig i flera tunna lager och klä dig vindtätt. Ryggskyddet skall du ha näst närmast kroppen. Klämmer du ihop dina tröjor blir du kall. Varma kängor eller stövlar och ett par rejäla vinterhandskar som är både fodrade och vindtäta. Vaxa visiret på hjälmen både på in och utsidan så håller du det lättare imfritt.
Bilden lånad av Radio P4 Värmland

Väl ute på vägen gäller det att vara försiktig och noga planera sim körning. Är man väl förberedd behöver vinteråkning inte vara mer riskabelt än att köra på sommaren. Det handlar om att ha större marginaler och god handlingsberedskap. Att få ett plötsligt framhjulssläpp är inte någon rolig överraskning och det är inte heller lätt att häva. En viktig sak att tänka på är att gummblandningen i dina däck i normala fall inte är gjorda för vinterkörning vilket gör att de blir hårdare när det blir kallt och du får sämre väggrepp även om asfalten skulle vara torr.

Vid vinterkörning är det mycket viktigt att ha uppsikt bakåt. Du behöver en rejäl sträcka bakom dig till nästa fordon för att ha marginal att bromsa försiktigt. Känner du att du har bilar för nära är det bara att gå åt sidan och släppa förbi dom. Det gäller också att vara extra uppmärksam på var det kan vara frosthalka. På broar, på skuggsidan av backkrön, i svackor och vägpartier som ligger i skuggan. Men om det är snö, kan man köra då? Det går men man måste vara försiktig. Det kan finnas hala fläckar så man skall vara försiktig med att lägga ner hojen för mycket och man skall vara mycket försiktig när man bromsar. Off road däck funkar givet vis bättre än landsvägsdäck men bäst funkar dubbdäck. När det gäller hojar och dubbdäck skall man vara mycket uppmärksam på att olika lufttryck förändrar bromsegenskaperna radikalt. Prova dig fram till vad som funkar bäst för just din hoj.

Gör det i lugn och ro så att du inte blir överraskad vid förts bästa rödljus. Innan du ger dig ut i allt för kallt väder fundera över vad du har för olja i hojen. Har du en 20-50W olja kanske du skall gå ner till en 10-40W olja annars finns risk att du inte får ordentligt oljetryck i motorn om oljan blir för seg. Åker du vätskekyld hoj så kan en pappskiva framför kylaren vara ett bra sätt att få upp motorn i rätt arbetstemperatur.
Blir det riktigt kallt är det kanske läge att virka ett värmande fodral till din älsklingshoj

Ta dig en funderare kanske är det dags att utmana kung Bore och ta en vintertur. I dagens youtube kalenderklipp ser vi en intervju med några danska Jawa entusiaster som gärna tar en vintertur. http://www.youtube.com/watch?v=vK1gwWmsa0A

Ha en trevlig onsdag nu har snart halva arbetsveckan gått. Gasa lugnt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar