torsdag 5 december 2013

Om en vecka är det dags igen.

Om man som jag bor i det sydvästra hörnet av Sverige så finns det ett återkommande evenemang som för många är avslutningen på hojsäsongen.

Det jag talar om är SKMC:s årligen återkommande arrangemang Luciakortegen. Detta evenemang går alltid av stapeln den 12/12 med start klockan 19.00. Givet vis är detta arrangemang lite väderberoende och vid ett par tillfällen har det fått ställas in på grund av vädret. Med tanke på datum så skulle man ju kunna tro att det inte var så många som trotsar väder och kyla för att delta. Givet vis varierar deltagarantalet men vissa år har det varit bort åt 500 motorcyklar som deltagit.
Bild lånad av SKMC

Många klär ut sig själva och pyntar sina hojar och det delas ut pris till "Best in Show" Starten går från Stortorget i Malmö sedan ringlar sig kortegen genom stan upp till SKMC:s klubbhus på Pildamsvägen. Väl framme hos SKMC kan man handla sig en kopp välbehövlig varm glögg, äta en lussekatt eller en grillad korv.
Bild lånad av SKMC

Stämningen brukar vara på topp och det är alltid massor med människor längs kortegevägen. Bor du i närheten och aldrig har varit med så är det dags nu. Det är ett mycket trevligt arrangemang som jag ogärna missar. Ni som följer mig vet att jag har brott på drivremmen på min Road King så det får bli Sportster denna gång men det går precis lika bra med den. Nu håller vi tummarna för att snön skall hålla sig borta så att det blir en lika trevlig och välbesökt Lucia Koretege som vanligt.

Mer info hittar du hos SKMC på deras hemsida

Här är ett videoklipp från 2009 då starten skedde vid Stapelbäddsparken i Västra hamnen
http://www.youtube.com/watch?v=j8hGG0tcogE

Dagens youtubekalenderklipp är något helt annat. Här kommer lucka nummer 5 Här kan du se ett gammalt klipp från Trafikmagasinet om den finske stuntföraren Arto Nyqvist som på 80-talet gjorde häpnadsväckande stunt på en Kawasaki Z 1300. http://www.youtube.com/watch?v=uIEgwwZpL-o

Ha en trevlig torsdag, snart kommer älgen ner förlåt helgen skall det vara. Ride On!



2 kommentarer:

  1. arto, den gamle toffel-sliparen.....en klassiker.....
    åsså kan man ju bara hoppas på gynnsamt väder för kortegen....

    //albin

    SvaraRadera
  2. Jag har för mig att Arto Nyqvist började som motocross förare men fick sin tävlingslicens indragen efter att ha hoppat över en av sin medtävlare istället för att köra om på konventionellt sätt.

    SvaraRadera