tisdag 1 oktober 2013

Är detta framtidshojen?

BMW gör en flirt med miljövännerna och försöker slå sig in med en tvåhjuling bland miljöfordonen. Frågan är om detta är en stilla flirt eller ifall det är framtidens tvåhjuling som sett dagens ljus.

Till nästa säsong kommer den BMW C Evolution Hojen är färdigtestad och klar för produktion. Elhojen är en scooter och formspråket är modernt kantigt i BMW stil. På BMW Motorrad Sverige är man inte säker på ifall denna scooter kommer att säljas på den Svenska marknaden.

Scootern är försedd med en vätskekyld elmotor och har en räckvidd på ca 10 mil. Den blir fulladdad på ett 16 ampere 230 volt uttag på 3 timmar. Motorn har ett nominellt effektuttag på 11kw och maxeffekten är 35kw vilket räcker till för att ta scootern från 0-100 på 6,2 sekunder. Topphastigheten är begränsad till 120km/h. Bromskraftåtervinning är standard och förlänger körsträckan med 10 till 20%. Hojen har givet vis utrustats med ABS bromsar och har även en finess som kallas TCA. Torque Control Assist. Detta system känner av ifall bakhjulet spinner och då minskar effekten automatiskt så mycket att bakhjulet får fäste igen.

Vikten på ekipaget är hela 265kg så den kvalar antagligen in som världens tyngsta scooter. Jag har inte sett något pris på hojen men misstänker med utgångspunkt från vad elbilarna kostar att den lär hamna i samma prissegment som en CVO Harley sådär en 300 000. Sedan är det ju det där med batterier. Livlsängden på laddbara batterier är ju begränsad och det vore ju intressant att veta vad ett nytt batteripack kostar. Personligen hade jag inte köpt en BMW C Evolution även om jag hade haft pengarna.

Dom stålarna hade jag lagt på en Indian istället.

Här kan du kolla lite glada tyskar som provkör C Evolution
Ha en fantastisk tisdag. Vill du vara lite traditionell så är det fisk till middag som gäller

2 kommentarer:

  1. Hehe tidsdagsfirren blir potatisgratäng o kassler ;)

    Hu som haver, jag har kört en hel del elbilar och vi har provat med dem även här på jobbet, tyvärr med mycket nedslående resultat.
    Jag tror eldrivna fordon är framtiden, men det som saknas är möjligheten till god räckvidd till ett pris som en livs levande Svensson kan hoppas ha råd med :)

    Sen om de är så miljövänliga låter jag vara osagt, har fått för mig att tillverkningen av en elbil, och då framförallt dess batteri är en enorm belastning på miljön.

    Det ska brytas mineraler i Kanada, som i sin tur förädlas i Asien, som i sin tur byggs vidare på i holland, som i sin tur skeppar till japan för bra billig tillverkning.. :)

    Har inte källan framför mig här nu, men för lite intressant läsning så ska jag ta mig friheten att leta upp den senare så du får lite bra läsning du med ;)

    Idag ska jag hämta min första customhoj förövrigt, blir ju ingen flådig HD som du va men en Marauder 99a med 2600mil på mätaren.

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Tillverkningen är en stor del av miljöaspekten som gärma glöms bort när man låter sig charmas av avsaknaden av motorljud och avgasrör. Visst håller jag med dig det är både för dyrt och räckvidden är för lig.

    Lycka till med Marudern det är en bra och trevlig åkhoj. I mina ögon är den en av de snyggaste custom hojarna från Japan! Hoppas ni får många trevliga mil tillsammans.
    //magnus

    SvaraRadera