söndag 24 november 2013

Återväxten fortsätter att sjunka

Efter att årets sista förarprov gjordes för några veckor sedan har Transportstyrelsen släpt körkortsstatistiken för 2013.

Det är med blandade känslor man läser statistiken från transportstyrelsen. Antalet personer som avlägger förarprov för motorcykel fortsätter att minska. I jämförelse med 2012 har antalet körprov minskat med 20% Tittar vi bakåt så är årets siffror katastrofala. 2004 var det 12 548 personer som godkändes för A-körkort medan det i år var 7 715 stycken. Detta innebär att på 10 år har antalet nya mc-korts innehavare minskat med 40%.

Det finns antagligen många anledningar till att antalet nya motorcyklister minskar. Tyvärr tror jag inte att lösningen går att finna i ett minskat intresse för motorcyklar och hojkultur. Kostnadsaspekten är givetvis en viktig faktor det är dyrt att ta hojkort. frågan är då ifall det finns en trafikpolitisk orsak till detta. Är det så att man från riksdag och regering tror att färre nyutbildade hojåkare förbättrar olycksstatistiken. Kan det vara så att tron på att högre utbildningskrav minskar antalet mc-olyckor? Tveksamt.

Statistiskt sett är landets hojåkare de mest riskmedvetna trafikanterna. Motorcyklisterna är också den trafikantgrupp som är bäst på att följa stopplikt och andra trafikregler. Tittar vi när det gäller hastighetsövervakning så är inte motorcyklisterna överrepresenterade. Det som stör mig är att det verkar som om Riksdag och Regering tillsammans med Transportstyrelen och Trafikverket tror att det bästa sättet att minska antalet MC-olyckor är att försvåra möjligheten till mc-kort. Givet vis skall man ha höga krav när det gäller utbildningen men man behöver inte göra det onödigt svårt. Tittar vi på olycksstatistik för mc så visar det sig att när det gäller singelolyckor så saknar de flesta som omkommer på motorcykel körkort. En stor grupp av de som omkommer är dessutom berusade.

Då undrar jag varför det är de som vill utbilda sig ta sitt ansvar och skaffa ett körkort som skall betala  priset för de idioter som kör hoj berusade utan körkort. Det spelar väl för sjutton ingen roll hur höga krav vi ställer på nya körkortsaspiranter när de som är ute och tokgasar på fyllan saknar mc-kort. Tittar vi sedan på statistiken för olyckor mellan mc och bil så är det nästan alltid bilisten som är vållande. Det får mig också att bli skeptisk till trafikverkets  och transportstyrelsens förhållningssätt. Varför är det så att det är motorcyklisterna som skall ta ansvar för bilisternas dålig uppmärksamhet?

Nu är det dags att vakna! Se till att utbilda bilisterna så att de tittar efter motorcyklister. Riskmedvetenheten är flera gånger större hos hojåkarna än hos bilisterna. Hjälp till med att skapa riskmedvetenhet hos landets bilister som stämmer överens med med den riskmedvetenhet som finns hos mc-kollektivet. Det skulle vara ett stort steg mot den så kallade "nollvisionen"

För dig som vill veta mer.
http://www.trafikverket.se/Pressrum/Forarprovsstatistik/Forarprovsstatistik/

SMC:s statistik över nya körkortsinnehavare

Ha en underbar söndag i morgon startar en ny arbetsvecka. undrar vad den kommer att ha att erbjuda?

4 kommentarer:

  1. Jag håller med dig Magnus, men den stora sänkan i år beror nog fortfarande på de förändringar som nyligen infördes, min förhoppning är bara att vi blir riktigt "svenska" över det och sväljer svårigheten och kostnaden med tiden. Jag misstänker för övrigt att allt handlar om kostnader, mc'n kanske oftast inte är vållande men bilistens oaktsamhet kombinerat med svårigheten att se en mc på vägen som vissa tydligen menar och som resulterar i kollisioner skylls tyvärr gärna på mc'n endå :(

    SvaraRadera
  2. Kostnaden är en sak, det är säkert som du skriver Anders det kommer vi över ;-) Det som däremot förvånar mig är att man tror sig kunna förbättra olycksstatistiken vad gäller olyckor där motorcyklar är inblandade genom att öka kraven på motorcyklisterna. Detta rimmar dåligt då det singelolyckor undantaget oftast är bilisten som är vållande. I min värld vore det bättre att man ställde högre krav på den som skall ta bilkörkort. Som motorcyklist är man inte osynlig i trafiken. Tittar bilisterna bara efter så syns vi. Tittar dom inte efter motorcyklister hjälper vare sig varselvästar eller ökade krav på riskmedvetenhet hos hojåkarna
    //magnus

    SvaraRadera
  3. Ja jag håller med dig till fullo och försöker nog bara konstatera varför :) Jag har bara kört en halv sässong à 1500mil MEN jag har trots grön flouruserande jacka nästan blivit klippt 2 - 3ggr i månaden och det nästan uteslutande när jag är i en rondell :/

    SvaraRadera
  4. Hur skulle det vara om trafikverket istället införde obligatoriska "knix"kurser där man säg var tredje år helt enkelt var tvungen att genomgå en sorts aktiv riskutbildning för att få behålla sin behörighet? Jag hade gärna pyntat 1500 spänn var tredje år för det om det betyder att vägarna blir säkrare i kombination med att kostnaden för själva körkortstagandet sjunker och på så vis uppmuntrar tillväxt.

    SvaraRadera