måndag 18 maj 2015

Hojåkare är inte bättre än andra trafikanter

I förra veckan skrev jag en artikel om att jag tyckte att bilister skulle låta bli att pilla på sina smartphones samtidigt som som kör bil. Antalet läsare blev många och responsen blev stor. Jag fick både kommentarer på bloggen men också flera mail både från motorcyklister och bilister.

Tydligen var min åsikt om att låta telefonen vara när man kör bil en nagel i ögat på på många bilister. Jag fick flera mail från arga bilister som tyckte att jag inte var tillräckligt nyanserad i min text. De menade att jag favoriserade motorcyklister och att jag var naiv i mitt förhållningssätt. De talade om för mig att det minsann finns motorcyklister som beter sig minst lika illa som de bilister som uppdaterar facebook och skickar mail samtidigt som de kör. Jag kan bara hålla med. givetvis är jag fullt medveten om att det även finns motorcyklister som inte uppför sig i trafiken och som också har det vi brukar kalla för extrembeteende.

Ni som brukar följa min blogg vet ju att jag även kritiserat motorcyklister som inte kört med insidan. Trafikmiljö handlar inte om bilister "verses" motorcyklister. Trafikmiljö handlar om samarbete och att vi tillsammans skapar säkerhet och trygghet. Kanske kan det vara så att när jag refererat till de undersökningar som visat att motorcyklister i allmänhet sköter sig bättre i trafiken än flera andra trafikantgrupper retar det andra trafikanter och i detta fallet främst bilister.

Det är det ju inte så att bara för att motorcyklisten i medeltal uppför sig bra i trafiken så rättfärdigar det inte på något vis extrembeteende. Jag tycker lika illa om de motorcykelförare som åker på bakhjulet i 180 förbi fartkameror eller kör om på insidan eller gör andra idiotmanövrar som jag tycker illa om bilister som prejar motorcyklister och lastbilschaufförer som vinglar fram på vägen bara för att de kollar på film på datorn samtidigt som dom kör. Listan kan göras längre det finns mycket att störa sig om det är det man vill göra. En sak är säkert dåligt beteende är dåligt beteende oavsett vilket fordon du framför.

I min värd så handlar det således inte om vilket fordon man sitter i när man beter sig illa i trafiken. Det är inte så att jag tycker att det är mer OK för en motorcyklist att uppträda illa. Trafikmiljö och trafiksäkerhet i synnerhet bygger på samarbete. Jag anser att vi i störta möjliga mån måste samarbeta och visa hänsyn till våra medtrafikanter oavsett vilket fordon han eller hon kör. Ur hojåkarperspektiv borde detta synsätt vara självklart eftersom vi tillhör en relativt oskyddad trafikantgrupp.

Skall vi som hojåkare kunna ställa krav på andra trafikantgrupper måste vi givetvis föregå med gott exempel. Det gäller att ha sopat rent framför vår egen dörr innan vi börjar att gnälla på våra medtrafikanter. Till sist ens eget dåliga beteende i trafiken rättfärdigas aldrig av att det finns andra trafikanter som bär sig illa åt. Det handlar som vanligt om att vi måste ta ansvar för våra egna handlingar och tänka själv. Det är aldrig OK att medvetet utsätta våra medtrafikanter för onödig fara.

Kör med insidan och Gasa Lugnt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar