tisdag 12 maj 2015

Hjälmen är huvudsaken

För ett par dagar sedan då jag skrev om eventet Motorcykelns dag skrev jag också lite om hjälmar. Detta tänkte jag utveckla lite idag och försöka ge lite tips när det gäller val av MC-hjälm.

Utbudet är gigantiskt, det finns massor av olika hjälmar att välja på. Enkelt sett kan man dela upp hjälmarna i tre grupper Jethjälm, integralhjälmar och systemhjälmar. om man skall hålla sig inom de segmentet av hjälmar som är godkända att använda i trafik. För att en hjälm skall vara godkänd skall den vara CE märkt. CE märkningen innebär att hjälmen uppfyller ett antal uppställda krav vad gäller skydd, hållfasthet och funktion. Det finns hjälmar på marknaden som inte är CE godkända den kan ha annan märkning och vara väl så bra men finns inte CE märkningen får du inte använda den i trafiken. Detta kan man givet vis ha åsikter om men såhär är det oavsett vad vi som konsumenter tycker.

Att välja hjälm är inte lätt. Först skall man bestämma sig vilken typ av hjälm man vill ha. Själv rekommenderar jag inte Jet-hjälm då jag tycker att skyddet är för dåligt. Käkrekonstruktion är svår plastikkirurgi på hög nivå. Integral eller systemhjälm är ett enkelt sätt att slippa vara med om detta. Men det är givet vis du som väljer jag lägger inga moraliska aspekter eller pekpinnar i detta hjälmen är ditt val. Personligen väljer jag att åka med integralhjälm.

Hur länge kan man ha en hjälm kanske du undrar? Man brukar säga att en plast polycarbonathjälm har en livslängd på ca tre år medan en glasfiber eller kolfiberhjälm kan hänga med i fem. En hjälm som har blivit tappad eller varit med om en krock är förbrukad och skall kasseras. Det handlar ju trots allt om att skydda din näst hjärtat viktigaste kroppsdel, huvudet.

När man tittar runt på nätet så hittar man massor med hjälmar som man tycker ser tuffa ut och som man tycker att man skulle vilja ha. Så är det absolut men jag skulle vilja avråda på det bestämdaste att köpa hjälm på postorder. Gå till din lokala handlare så att du kan prova. Det är nämligen så att du skall inte köpa den hjälm du tycker är snyggast eller ser tuffast ut. Du skall köpa den hjälm som passar. Ofta är det så att just den där hjälmen man har sett ut känns fel när den väl sitter på ditt huvud. En hjälm skall kännas bekväm på huvudet för att du skall trivas i den och för att skyddet skall vara optimalt.

När du tar på en ny hjälm skall den sitta stadigt och fast men den får inte klämma och göra ont. Sätt hjälmen på huvudet och känn efter. känns det bra så skaka på huvudet utan att hakbandet är knäppt. Hjälmen skall inte röra sig. Gör den de testa en storlek mindre eller en hjälm av ett annat fabrikat. Ingen av oss har lika skallform och ingen av hjälmtillverkarna har samma form på sina skal. Hjälmen som din kompis rekommenderar och tycker känns bra kanske inte alls passa dig. Du måste bilda dig en egen uppfattning. Känns inte hjälmen bra i butiken kommer den aldrig att kännas bra på ditt huvud

När du väl hittat en hjälm som du känner kommer att passa är det bara att slå till.Det är många mil och flera år ni skall ha tillsammans så ert förhållande måste kännas rätt redan från start. Tänk på att alla hjälmar töjer sig något så den får inte sitta löst som ny. Den får inte heller vara för trång du skall således inte klämma in huvudet i en storlek small när du borde ha large.

Ett sista lite tips bara och det kan inte upprepas nog många gånger. Köp aldrig en begagnad hjälm inte ens om säljaren påstår att den är oanvänd. Du kan aldrig veta vad en begagnad hjälm varit med om oavsett vad säljaren sägen. Du skall vara petig och noggrann när du skall köpa MC-hjälm det är ju trots allt ditt huvud det handlar om ingen annans.

Gasa lugnt.

1 kommentar:


  1. Vilken fantastisk post , dess relä en fantastisk design av MC-kläder . Jag uppskattar det här inlägget är mycket informativ .
    mckläder
    mc kläder
    mc jacka
    mc hjälm
    mc Hjälmar
    mc byxor

    SvaraRadera