söndag 10 maj 2015

Att föregå med gott exempel

Idag handlar det om att respektera hastighetsbegränsningar och att tänka efter före. Genom att köra med insidan som man brukar säga så ökar vi våra chanser att få fortsätta att ha den frihet och de förmåner vi har gentemot andra trafikanter.

Först och främst skall jag erkänna att jag själv är långt ifrån Guds bästa barn och absolut inte är någon "bror duktig" när det gäller att hålla hastighetsbegränsningarna. Det är möjligt att jag borde kallas ögontjänare men som jag ser det handlar det mer om att välja tillfällena då man vrider lite extra på gasrullen.

Debatten kring motorcyklister och deras beteende i trafiken debatteras flitigt i alla möjliga media. Ofta är det de motorcyklister som har det vi brukar kategorisera som "extrembeteende" som får stå modell för hur landets motorcyklister beter sig. Tittar vi på statistik och undersökningar så är det en helt annan bild som kommer fram. Denna bild är dessvärre journalister och debattörer oftast ovilliga att ta till sig eller referera till.

Enligt tillgänglig statistik kan vi konstatera att motorcyklisterna oftast är den trafikantgrupp som efterlever trafikreglerna bäst ändå är det "extremåkarna" som blir mall för mediebilden. Tyvärr finns det en betydande risk att denna bild av oss motorcyklister kommer att ligga oss själva i fatet. På sikt kan det innebära både inskränkningar och begränsningar för landets motorcyklister.

Det har under ett antal år pågått en flitig debatt kring hur vi skall kunna sätta dit motorcyklister som m medvetet eller omedvetet kör för fort förbi landets fartkameror. Det har föreslagits regskylt fram eller att kamror skall fotografera efter man passerat fartkameran. För att detta skall bli verklighet krävs visserligen en lagändring så att vi får fordonsägaransvar istället för föraransvar  när det gäller fortkörningar. Allt för att man skall kunna fälla även motorcyklister vid fartkamerorna. En sådan lagändring skulle i mitt tycke vara att klampa in rejält i den personliga integriteten. Tyvärr tror jag inte att många av landets politiker skulle ta någon som helst hänsyn till detta om målsättningen är att stoppa extrembeteende bland motorcyklister.
Det är inte genom att skicka denna typen av bilder via fartkamerorna till trafkikpolisen som vi förbättrar vårt rykte

Nu till det där med att tänka efter före och att föregå med gott exempel. Tänk efter det finns en anledning till att fartkameror står där de står. Anledningen är inte i grunden att Staten skall tjäna pengar på de som är gasglada. Det handlar först och främst om att få ner hastigheten över lag för att öka trafiksäkerheten. De vägar som försetts med fartkameror är oftast både hårt trafikerade och olycksdrabbade. Just av den anledningen så kanske det är på sin plats att man som motorcyklist iakttar extra försiktighet på dessa vägar, det handlar ju faktiskt om vår egen säkerhet och vårt eget riskmedvetande.

Är du en smart motorcyklist så ser du till att hålla hastigheten förbi fartkamerorna. Låt bli att åka förbi på bakhjulet i 180 bara för att reta trafikpolisen när du som motorcyklist är immun mot  böter från fartkameran. Tänker du inte efter före finns risk att det kommer att bli ändringar som inskränker vår frihet och våra möjligheter. Vi måste tillsammans motarbeta all form av extrembeteende i trafiken vi måste visa att vi som motorcyklister är en ansvarstagande trafikantgrupp och att vi inte är ett gäng vettvillingar med dödslängtan.

Jag förstår att man gillar att åka fort och jag fattar att det känns spännande och kul att få vrida lite extra hårt på gasrullen allt emellanåt. Fortsätt med det men välj din plats och gör det med förnuft så kommer vi att kunna få behålla det regelverk och den frihet vi ännu har kvar. Vill du åka riktigt fort finns det ju dessutom möjlighet att köra på bana. Några av min mest gasglada vänner åker aldrig i trafiken utan kör bara på bana. Är hög hastighet det enda sättet att få en kick av MC-åkning så är nog bankörning det smartaste alternativet.

Må väl och välj dina tillfällen

Gasa med insidan Ha De!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar