måndag 11 maj 2015

Sluta pilla på din jävla smartphone när du kör bil

Igår i TV 4 visades ett inslag där man pekade på att dödstalet i trafiken minskat de senaste åren men att dödstalet för motorcyklister var konstant. I de flesta fallen är det tyvärr bilisten som är vållande. Detta är en trend som verkligen borde oro oss som kör motorcykel.

Att flera motorcyklister varje år få sätta livet till på grund av bilisters bristande uppmärksamhet gör mig förbannad. Till och med landets trafikskolor har uppmärksammat en ökad brist på uppmärksamhet från bilisternas sida. En bidragande orsak påstås vara smartphones. Bilister sms:ar, uppdaterar facebook mm samtidigt som dom kör. Min uppmaning är sluta med det omedelbart. Är du som bilist en så jävla (ursäkta svordomen) viktig person att du måste vara uppkopplad och anträffbar 24/7 så anställ en privatchaufför. Det borde du ha råd med om du är så viktig. När jag kör motorcykel har jag inga problem med att låta bil att svara i telefon, svara på sms eller uppdatera facebook. Det borde inte vara så annorlunda för dem som åker på fyra hjul istället för två.

Motorcyklister är i allmänhet ganska duktiga på det där med riskmedvetenhet. Vi kör med insidan som man brukar säga. Det har till och med gått så långt att vissa av oss har börjat att köra med helljuset på för att synas bättre. Några använder varselvästar för att bli synligare. Tyvärr är resultatet av detta ganska klent. Det spelar nog ingen roll hur vi gör. Vi kunde antagligen åka runt med orange blinkande saftblandare högt upp på hjälmen utan att bli sedda. Problemet ligger i att så länge du som bilist inte tittar efter motorcyklar så kommer du inte heller att se några motorcyklar.

Tittar inte bilisten efter motorcyklar så kommer du som motorcyklist inte att synas oavsett hur mycket varselvästar och reflexer du har på dig. Som jag skrivit flera gånger tidigare så är jag helt övertygad om att det bästa man kan göra för att öka motorcyklisternas säkerhet och minska antalet dödsolyckor i trafiken att utbilda bilisterna. Kan vi på något sätt få landets bilister att sluta pilla på sina smartphones och istället fokusera på sin körning börja titta efter motorcyklar så skulle säkerligen dödstalet för motorcyklister halveras. Du som sitter bakom ratten tänk efter en stund. Vad är egentligen viktigast en medmänniskas liv eller att du får uppdatera din status på facebook. För mig är svaret självklart det borde det vara för dig också.

Titta efter motorcyklar så kommer du att se motorcyklar. Jag brukar göra det när jag kör bil och det brukar faktiskt då riktigt bra.

Gasa Lugnt

7 kommentarer:

  1. Du som pillar på mobilen, ta bort mig från din vänlista. Tack!

    SvaraRadera
  2. Jag har alltid hel lyset på, softar fram o njuter.....inga högre farter.
    Men så håller jag koll på bilisterna med, då de t.ex ska ut på vägen etc.

    Det borde vara dryga böter på fel mobil användning i fordon....

    SvaraRadera
  3. Dem som anvender mobil uden handsfree burde af med kortet i 1-3 måneder ganske enkelt

    SvaraRadera
  4. Det märks att det mest hojåkare här. Varje dag sedan vädret tillåter hojjar på vägarna blir jag omkörd på insidan i för höga farter för det mesta. Det skall även trängas in i de minsta skrymmslen bara för att se om det går eller inte. Tyvärr så är det många på vägarna som inte alls kör med insidan, det är snarare så att de inte alls tänker på de olyckor de kan orsaka. Ja..det finns många dåliga bilförare men hojåkare är inte bättre än någon annan.

    //Försiktig bilist

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym! Jag förstår din upplevelse men jag vill ändå hävda att de som har de vi kallar extrembeteende är i minoritet bland landets motorcyklister. Däremot är det förmodligen så att det är de som chansar och bryter mot trafikreglerna som man lägger märke till. Den som uppför sig är sällan någon man lägger på minnet. Jag ser också motorcyklister som inte uppför sig i trafiken och tycker inte heller att det är bra, jag har på min blogg skrivit många inlägg för att motverka detta fenomen. Jag blir däremot förvånad över att du skriver att du alltid blir omkörd på insidan av motorcyklar i hög fart. Jag har under 40 års tid kört ca 50 000 mil bil och jag har aldrig varit med om att jag blivit omkörd på insidan, kanske är det så att jag bara haft tur. Jag är helt på det klara med att det måste vara samarbete i trafiken för att allt skall flyta och fungera och för att vi skall få så låga olycks och dödstal i trafiken som möjligt. Det är alla trafikanter som tillsammans skapar vår trafikmiljö och då måste också alla vara med och dra sitt strå till stacken.

      //magnus

      Radera
    2. Bullshit, jag råkar lika ofta ut för idioter på motorcykel som folk i bilar. Häromdan blev jag omkörd vid wireräcke på den 1-filiga delen. Tänk om jag inte varit uppmärksam då man inte förväntar sig en sådan omkörning på ett sånt ställe. Jag hade med lätthet prejat in honom i wireräcket. Motorcyklar kör om på både in och utsidor. Till försvar kan jag nog säga att det idag är många svajiga bilar och lastbilar på vägarna. Nästan alltid ser man en telefon i deras händer.

      Radera
  5. Att dagligen bli omkörd på insidan när det är hojsäsong låter märkligt tycker jag. Jag kör bil både privat och i jobbet så det blir ganska många mil om året, och kan inte komma ihåg att jag råkat ut för det nån gång. Det kan kanske hänt men då är det många år sedan i så fall, har ju haft bilkortet i 38 år. Mc kort har jag haft i 40 år och har själv aldrig kört om på insidan, det brukar bli 800-1000 mil om året på hoj. Även om tanken dykt upp i huvudet måste jag erkänna , när man kommer ikapp en bil som åker i 70 på 90 väg och slickar mittlinjen

    SvaraRadera