tisdag 12 maj 2015

Har du tänkt att göra köttfärs av händerna?

Knappt har solen hunnit titta fram innan flera hojåkare slutar tänka. Igår gnällde jag på bilister men idag skall jag gnälla på motorcyklister. Det kommer inte att handla om hastighet. Det kommer inte handla om buller eller avsaknaden av ljuddämpare det kommer att handla om låg självbevarelsedrift.

Igår körde jag hoj till jobbet. Det är bara några kilometer så det är ingen jättesträcka. Solen sken från klarblå himmel och det var hyggligt försommarväder. På Rudbecksgatan mötte jag första motorcykeln en Kawasaki ER5 som vanligt slängde jag upp handen och morsade. Det gjorde Kawapiloten också med den skillnaden att han inte hade handskar på händerna. Idiot var min första tanke. Kanske är det så att denna motorcyklist till hör kategorin stollar som kör omkring i linne shorts och flipflop sandaler när högsommaren kommer.

Lite lagom uppretad av Kawamannens beteende svängde jag ut på Linnégatan där mötte jag en kille på en Honda Varadero Precis som förra gången åker vänsterhanden upp till en hälsning. Ännu en kal vit hand viftar tillbaka. På en Varadero finns det förmodligen handtagsvärme men det är väl knappast någon anledning till att låta bli att ha vantar. Vid Erikslust mötte jag en Gubbe på en Suzuki Burgman scooter. Hans mc-kläder bestod av par kittfärgade chinos, en marinblå lumberjacka och en systemhjälm där han åkte med integralbågen uppfälld. Givet vis var han handsklös.

Tre idioter på en halvmil en småkylig försommarmorgon.
Hur sjutton tänker dom? Visst hastighetsbegränsningen är satt till 40 och det är ju inte så fort. Nej det är det inte fast det är tillräckligt fort för att göra köttfärs av händerna ifall du skulle klota. Vi vanliga dödliga motorcyklister är inte som Valentino Rossi och hans gelikar som släpper hojen slapnar av och tumlar runt tills det stoppar. Vi hobbyhojåkare tar instinktivt emot oss om vi skulle råka stå på öronen. Det första vi tar emot oss med är i allmänhet händerna. Att låta händerna åka kana på asfalten i 40 knyck kan jämföras med att sätta häderna på en roterande bandslip laddad med 40 korns papper. 

Skulle du vilja sätta dina händer mot ett så grovt slippapper när maskinen är igång? Inte det? Ändå kan du tänka dig att chansa och köra hoj utan handskar. Om du som motorcykelförare hela tiden vill riskera just detta så tycker jag att det är lika bra att du går ner i garaget och drar igång bandslipen. Är du extremt varm om händerna så finns det tunna vantar som ändå ger bra skydd och du! Kom ihåg att din cykel har inte utrustats med värmehandtag för att du skall kunna köra hoj utan handskar

Om du inte tror mig så kan du ju alltid provslipa lite i handflatorna så kanske du ändrar uppfattning. Är du fortfarande inte övertygad så googla lite på "road rash on hands" så kommer du att få se resultatet av folk som klotat utan att de använt handskar. Detta är ingen vacker syn så jag tänker inte publicera några sådana bilder här

Gasa Lugnt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar