onsdag 20 maj 2015

Ja men se till att få hojen ur garaget.

Idag damp senaste numret av MC-Folket ner i brevlådan. Som vanligt trevlig och läsvärd. MC-Folket i sig är en god anledning att lösa medlemskap i SMC. Den håller minst lika hög klass som de flesta andra hojtidningar. På sidan 12 fanns en notis som fick mig att hajja till. Den handlade om MC-statistik.

Vi som brukar läsa min blogg vet att jag är svag för siffror och uträkningar när det gäller motorcyklism och hojåkarlivet i allmänhet. Det jag reagerade på var inte antalet registrerade motorcyklar eller hur fördelningen av motorcykelägandet är mellan män, kvinnor och företag. Det som fick mig att reagera var uppgiften om hur lite Svenska hojar rullar varje säsong. Den genomsnittliga körsträcka för Svenskregistrerade motorcyklar är blygsamma 184 mil.

Förra säsongen hade jag kört mindre än vanligt, mätaren visade 650 mil och det tyckte jag kändes lite en "normalsäsong" brukar hjulen har rullat ytterligare 400  mil. Jag brukar landa strax över 100. Nu har jag förvisso tre registrerade hojar men det innebär ju ändå att mina maskiner går dubbelt så långt som den genomsnittliga körsträcka även om det är min Road King som står för merparten av milen.

Om mina tre hojar rullar dubbla sträckan mot genomsnittet innebär ju det att det finns motorcyklar som rullar betydligt mindre än de uträknade 184 milen. Visst jag är helt på det klara med att det kan vara svårt att få till det där med tid men även om man bara åker kortare kvällsturer så blir det snabbt mil på mätaren om man har möjlighet att ge sig ut någon eller ett par kvällar i veckan.

Ta hojen till jobbet ibland så blir det ytterligare några mil. Vi måste ju på något sätt se till att finnas och synas i trafiken om bilisterna skall lära sig att upptäcka oss. Handen på hjärtat håll med om att ifall man kör mindre än 200 mil per säsong är man inte mycket till motorcyklist den korta sträckan är knappast tillräcklig för att ens hålla körtekniken på en dräglig nivå.

Se nu till att få några mer mil på mätaren denna säsongen det kommer både du och din motorcykel att må bra av.

Gasa Lugnt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar