måndag 25 maj 2015

Ännu en helt onödig MC-olycka

När jag i morse öppnade min Ipad hade jag fått en nyhetsflash från Aftonbladet. Där kunde jag läsa om en motorcykelförare som i hög hastighet hade åkt av vägen vis Staffanstorp strax utanför Malmö

Vid femtiden på morgonen hade polisen vid en rutinkontroll i centrala Malmö försökt att stoppa en motorcyklist. Istället för att stanna valde föraren att gasa på för att istället köra ifrån polisen. Två MC-Poliser följde efter och i hög fart. Efter några minuter upptäkte MC-poliserna att föraren verkade vara orutinerad och hade svårt att hantera sin motorcykel. MC-Poliserna slår av blåljus och sirener och följer efter på avstånd för att inte stressa föraren i onödan.

I närheten av Staffanstorp förlorade han kontrollen över hojen och hamnade i diket. Föraren skadade sig så allvarligt att han fick åka ambulans till sjukhuset. Iklädd handfängsel fördes han till Malmö Allmänna sjukhus. Föraren är misstänkt för drograttfylla, grov vårdslöshet i trafik och grov olovlig körning.

En ur min synvinkel helt onödig olycka som aldrig borde ha hänt. Det är inte så att jag på något sätt vill lasta poliserna När de arbetar för att få bort berusade och påtända mäniskor som väljer att köra bil eller motorcykel på fyllan är jag helt på deras sida. Stämmer det som aftonblader rapporterar att de slog av på farten och stängde sirener och blåljus för att lugna ner rymmaren så skall de ha en extra eloge.

Det som gör mig mest sur i sammanhanget är att det finns folk som tycker att det är väldigt bra idé att testa att köra motorcykel mitt i natten, utan körkort när man dessutom är full eller påtänd. De dom ställer till för sig själva eller i allra värsta fall även för andra är så onödigt. Det är en mycket självisk och dessutom onödig risk dessa självmordspiloter utsätter både sig själva och sina medmäniskor för. I det långa loppet så är det dessutom du och jag som får vara med och finansiera deras idiotkörningar och olyckor. Resultatet blir ökade försäkringspremier och  ökade sjukvårds och rehabiliteringskostnader som vi får vara med och finansiera via skattsedeln.

Låna aldrig och på inga vilkors vis ut din motorcykel till människor som saknar MC-Kort särskillt inte om dom är berusade eller påtända av andra droger. Handen på hjärtat både du och jag vet att det inte är lättare att köra hoj om man är på lyset. Risken att orska en olycka ökar i detta läget katastrofalt. Det som verkade vara en bra idé på fyllan kan få både långtgående och allvaraliga konsekvenser som man kanske aldrig kan lära sig att leva med.

Tänk efter före, det är aldrig värt det eventuella priset det kan kosta att riskera dels ditt eget men även  dina medmänniskornas liv.

Kör med insidan och Gasa Lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar