tisdag 26 maj 2015

Hej bilist! Öppna ögonen och bli en medtrafikant.

I morse när jag körde till jobbet kom jag åkande längs Linnégatan i Limhamn in mot Malmö Jag höll hastigheten som på den aktuella platsen var satt till 40 km/h. Sikten bar bra och det var glest med bilar.

När jag närmade mig korsningen vid Fairplay Stadion slog ljuset om till grönt. Linnégatan är en bred gata med dubbla körfält och gott om plats. Korsningen ligger mitt i en raksträcka och sikten är god. Nu var det visserligen så att jag monterat orginalljuddämparna på Sportstern eftersom jag skall besiktiga den i morgon så jag lät inte så mycket som jag brukar men ljuset var på, hade man tittat efter hade hade man sett mig.

I mötande körfält kommer en Ford Kombi. Precis när jag är på väg in i korsningen väljer Forden som jag ser mycket väl att göra en vänstersväng. Denna kursändring görs dessutom utan blinkers. Det var bara att klämma bromshandtaget och trampa på bromspedalen för att få stopp så snabbt som möjligt mitt i körbanan få bilisten som dessutom håller en telefon mot örat syn på mig och tvärnitar mitt i min körbana.

Nu är jag dessbättre ganska bra på att bromsa trots avsaknad av ABS. Jag fick snabbt stopp på hojen även om jag lyckades att rita ett litet svart streck i asfalten när det för ett ögonblick blev lite väl hårt tryck på bromspedalen.

Bilföraren tittade på mig och vinkade lite urskuldande med sin mobiltelefon. Jag visade henne ett helt annat tecken. Som motorcyklist förväntar jag mig alltid det värsta av mina medtrafikanter och tycker mig ha hög så kallad riskmedvetenhet. Ändå stör jag mig på de medtrafikanter som inte visar någon hänsyn. Det är som det alltid har varit skall vi kunna skapa en god trafikmiljö måste vi samarbeta. Det går inte att vara så egoistisk att man bara för att man har en telefon i örat struntar i att använda blinkers och inte bryr sig om att titta efter om man har någon mötande trafik när man ska göra en vänstersväng.
Det är inte här man vill hamna på väg till jobbet

Denna gången gick det bra men det är det ju inte lika säkert att det gör nästa gång. I morgon när hojen är besiktigad blir det öppnare ljuddämpare så att det hörs att jag kommer. Kanske stämmer den gamla devisen "Loud Pipes Save Life" i alla fall.

Jag låter alltså är jag! Gasa Lugnt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar