torsdag 28 maj 2015

Bilprovningen vinner i längden

Igår morse var jag på Bilprovningen för att besiktiga min Sportster. Den gamla 1200 gick igenom med blankt papper och som vanligt fick man ett trevligt bemötande.

Besiktningsfirmorna växer som svampar ur gjorden och diverse erbjudande ramlar in i brevlådan. Som vanligt är jag oftast kritisk till avreglering. Inte för att det ökar konkurrens och valfrihet, de argumenten kan jag köpa men som vanligt finns det ett men. Nästan ingen avreglering av diverse statliga monopol med mobiltelefoni undantaget har lett till lägre priser i konsumentledet.

Bil och mc-besiktning i privat regi kan kännas lite märkligt tycker jag. Om det nu tidigare förekommit oegentligheter under monopoltiden, att enskilda besiktningstjänstemän mot extra betalning godkänt undermåliga fordon tror jag inte att denna möjlighet kommer att minska bara för att marknaden avregleras.

Är det så att det sker en lika dan bedömning av fordonet oavsett vilken av de ackrediterade firmorna jag vänder mig till. Man får ju innerligt hoppas att det är så men frågan är om det stämmer med verkligheten. Sedan spelar det kanske ingen roll vad företaget heter jag tror oegentligheter kan förekomma lite var stans.

Vi är redan där att rykten florerar i alla fall bland hojåkare om vilket besiktningsföretag man skall vända sig till, där man inte är så noggrann eller ser mellan fingrarna när det gäller vissa saker som till exempel ljuddämpare, CE märkt belysning och blinkers etc. Bara att diskussionen förekommer måste ju innebära att det finns skillnader i hur bedömningen av ett visst fordon görs beroende på vilken firma och vilken inspektör som gör jobbet.

Att åka på besiktning med sin motorcykel handlar ju till syvende och sist om den egna säkerheten och att du som motorcyklist skall veta att du kör på en trafiksäker hoj utan fel och brister. Detta kan man ju faktiskt inte vara helt säker på ifall företaget som utför besiktningen inte följer reglementet till punkt och pricka.

Själv har jag alltid anlitat Bilprovningen i Fosie i Malmö för familjens samtliga fordon i snart 30 år. Där har jag alltid fått ett bra bemötande och service. Jag tänker fortsätta att anlita dem det kännns tryggt och bra. Nu rullar Sportstern två år till och det känns bra.

Gasa Lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar