torsdag 16 maj 2013

Det snurrade till av avgaserna

1972 kom den första SAAB 99 Turbo och inledde turboeran. Snart skulle alla biltillverkare ha en turbomotor att erbjuda. Man ansåg att detta var framtiden när det gällde att effektivisera otto motorn. Det var nu man började att utveckla olika varianter av direktinsprutning eftersom turbo och förgasare är en svårjusterad kombination. Nu fanns det också en och annan hojåkare som hängde på detta koncept och försökte montera turbo på motorcykeln. En gammal kompis till mig var tidigt ute och försåg sin Honda CB 750 med ett turboaggregat. Det såg inte snyggt ut.
Il Tempo Gigante från Flåklypa Grand Prix

Hojen likande något från den Norska dockfilmen Flåklypa Grand Prix eller en maskin som hade kunnat passa in hos Nick Parks figurer Wallace och Groomit. Hojen gick däremot ganska hyggligt i alla fall med den tidens mått. Fördelen med avgassnurrorna var att man kunde höja effektuttaget ur mindre motorer. Det fanns många barnsjukdommar det vanligaste fenomenet att brottas med var överhettning. När biltillverkarna hållit på i 10 år och lyckats bota de flesta krämporna tog turbon steget ut i hojvärlden.
CX500Turbo

1982 introducerade Honda sin CX 500 turbo. Turbomotorn baserades på Hondas vanliga CX 500 motor som liknade en Moto Guzzi motor. Denna var vattenkyld och försågs med direktinsprutning som var elektroniskt programmerad vilket var mycket avancerat för sin tid. Många elfel rapporterades tyvärr så denna maskin var inte fri från barnsjukdommar. Turbon till trots var maskinen för liten och klen och redan 1983 ersattes den av den större CX 650 T. Det tillverkades 1777 stycken var av 1200 Gick på export till USA. Några stycken kom till Sverige. Honda CX Turbo blev inte det startskott för turbomotorcyklar som Honda hade hoppats på så tillverkningen lades ner 1984. Med detta blev turbo till motorcyklar en parentes i MC historien.
Yamaha Road Warrior som utrustats med turbo. Den blev knappast snyggare

Det finns en och annan som bygger turbo eller compressorladdade hojar men då handlar det oftast om dragbikes eller custombyggen. Mig veterligen seritillverkas inga TurboMC idag.

I min värld är det som man brukar säga cubic is King!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar