måndag 13 maj 2013

Kör så du syns

I går eftermiddags körde jag från Nyköping till Limhamn. Tyvärr stod hojen parkerad hemma i garaget. Denna tur tillbringades bakom ratten på en V70. Det ger inte alls samma åkkänsla som att köra hoj det blir mer transport än upplevelse. Där satt jag med farthållaren påknäppt på 110 och tittade ut över E4:ans asfaltbelagda vägbana. Jag såg en hel del motorcyklar både i mitt eget och i det mötande körfältet. Detta har antagligen varit den första riktiga hojåkarhelger med lite långresor träffar och liknande. Det som slog mig var att många motorcyklister som åker i par placerar sig dumt. Det är som rubriken säger viktigt att köra så man syns. Åker man i par skall den som kör först ligga i ytterspår.


Gör man tvärt om så att den bakre hojen åker ytter eller vänsterspår så skymmer man lätt den främre hojen för bilförare som ligger bakom. Det är att ta en onödig risk. Tänk ifall bilisten plötsligt får för sig att köra om och bara tror att det är en hoj att passera. Då finns risken att han prejar den främre hojen när han skall in på sin egen körbana igen. Det är en onödig risk att ta. En sak till som jag upptäckte inte alltid fungerar är när motorcyklister i par gör en omkörning.

Där kan man också öka säkerheten ifall man gör på följande vis. Den första hojen slår på blinkers och den andra hojen gör lika dant. Nu byter hoj nummer ett körfält och nummer två hänger på. Nu till tricket. Båda hojarna gör omkörningen. När båda motorcyklarna är förbi går hoj nummer två in först och sedan nummer ett. Varför då undrar du kanske. Svaret är ganska enkelt. Hoj nummer två kan alltid skapa plats åt nummer ett genom att sänka farten Hoj nummer ett kan inte skapa plats åt hoj två ifall bilisten inte vill lämna en lucka. Åter till inledningen. Se till att placera dig och dina hojpolare så att ni syns i trafiken. Är man skymd finns det ingen varselväst i världen som fungerar.

Ha en underbar måndag och gasa lugnt.

Du som följer min blogg och gillar att läsa den. Ifall du går in på bloggens facebooksida och trycker på "Gilla" knappen så får du mina blogguppdateringar direkt i ditt nyhetsflöde på facebook.

I Huvudet på Hojåkarens Facebooksida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar