lördag 18 maj 2013

En väska blev ingången till ett spännande möte


Jag var på väg att hälsa på min dotter i Stockholm och hade klivit av tåget på Stockholm C. När jag köpt ett tredagarskort på SL center var det dags att ta gröna linjen ut till Hässelby strand. Då jag klev på tunnelbanan hamnade jag mitt emot en ganska storvuxen man.  Jag satte mig ner och såg att han synade min väska. Väskan för dagen var svart med en stor Harley Davidson logga.

På Svenska med tydlig Amerikansk brytning frågade han mig:
-kör du en så motorcykel?
-Ja, fast inte just nu, svarade jag pliktskyldigast.
-Man jag hade hellre suttit på hojen än att åkt T-bana, sa jag. Samtalet flöt vidare om väder och vind och om sommaren som var i antågande. Vi diskutera allt från miljöbilar och global uppvärmning till internationellt företagsklimat. Denna man verkade ovanligt påläst och klarsynt för att vara Amerikan vilket stjälpte alla mina fördommar över bord. Sedan berättade han att innan han kom till Sverige hade han jobbat som Licenssvertsare på ett verkstadsföretag i  Los Angeles. Där tillverkade man räls för  Berg och Dalbanor  och för lokaltåg i Las Vegas. Så berättade han att han på lediga stunder också tillverkat MC ramar åt Hells Angels.  Det var inte det roligaste jobbet jag haft men det gav lite extra klirr i kassan.

-Att man sedan vet att det i USA åker omkring 300 Hells Angels som kör på hojar där jag gjort ramarna känns ganska coolt, sa han och log.
 Sedan var vi framme i Hässelby Gård och han klev av. Jag åkte vidare mot Hässelby strand. Du undrar kanske om detta var sant? Ingen aning, men det var ett spännande möte och en trevlig pratstund. Och detta på grund av en väska som hade en Harley Davidson logga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar