onsdag 7 augusti 2013

Trafikverkets tankar kring säkerhet för motorcyklister

Det viktigaste för att öka motorcykeltrafikens säkerhet är åtgärder som förebygger olyckor. Även i lagliga hastigheter blir konsekvenserna för motorcyklister stora vid en olycka skriver Trafikverket på sin hemsida.




Trafikverket har ett antal prioriteringsområden eller insatsområden som den anser vara viktiga för att öka motorcyklisternas säkerhet.

De insatsområden som prioriteras är:
  • öka andelen motorcyklister som håller hastighetsgränsen
  • öka andelen motorcyklar med ABS-bromsar
  • ökat fokus på synbarhet och uppmärksamhet
  • säkrare vägar och gator
  • minska extremt beteende på motorcykel
Detta låter ju bra och jag håller till stora delar med i Trafikverkets påståenden. Enligt deras hemsida så menar man att öka antalet motorcyklar med ABS bromsar samt att få fler motorcyklister att hålla hastighetsbegränsningarna är det viktigaste åtgärderna för att öka motorcyklisternas säkerhet. Så långt är jag med. Kan vi få bort extrembeteende i kombination med att motorcyklarna blir lättare att hantera kan säkert olyckorna minska. 

När det gäller säkrare vägar och gator tycker jag att vajerräcken är det största hotet mot motorcyklisterna när det gäller den fysiska vägmiljön. Det bästa vore att byta ut dessa mot betongräcken eller att klä in vajerräckena med plåt. 

Slutligen när det gäller punkten "ökat fokus på synbarhet och uppmärksamhet" är jag inte så säker på att det just är på motorcyklisterna man skall lägga fokus. Jag tror att vi måste utbilda bilisterna. Så länge inte bilisterna tittar efter oss så kommer dom inte heller att upptäcka oss. Ifall bilföraren inte tittar efter motorcyklar kommer han eller hon inte att se några motorcyklar även om vi har aldrig så mycket varselvästar reflexer och neonfärger på oss. Om man som bilist tittar efter motorcyklar ser man dem även om hojåkarna är klädda i svart. Jag har skrivit det tidigare och jag skriver det igen. Det bästa vi kan göra för att förbättra motorcyklisternas säkerhet är att utbilda bilisterna. Givet vis skall vi lägga krut på att implementera säkerhetstänk och aktsamhet hos motorcyklisterna men skall vi nå den så kallade nollvisionen måste även bilisterna vara med och samverka.

Länk till Trafikverket

Ha en bra onsdag och tro inte att bilisterna ser dig bara för att du har en varselväst. Du måste alltid förvänta dig det värsta av dina medtrafikanter. Se dig själv som osedd så ökar du dina chanser at slippa närkontakt med bilarna.

Bilar är hårda och hojåkare är mjuka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar