måndag 5 augusti 2013

Skivbromsar en självklar hejdare

Idag är skivbromsen standard på de flesta hojar,men så har det inte alltid varit. När Honda CB 750 lanserades var många skeptiska mot denna nymodighet. Dess historia är däremot äldre ändå.

Året 1955 visade Maserati upp en 250cc sportmaskin utrustad med mekanisk skivbroms. bromsbeläggen klämdes mekaniskt mot skivan med hjälp av en vajer, samma princip som man idag använder på mountainbikes och en del hybrid cyklar. Maserati lyckades aldrig att slå sig in på mc-marknaden och blev bara en parantes i mc-historien. Det enda historiska avtryck de lämnade var att vara först med just skivbroms. Utvecklingen tog fart hos "hur otroligt det än kan låta" hos scooter tillverkarna. Först ut var Amerikanska  American Midget Motors Autocycle Company som 1961 hade skivbroms som tillval på sina scootrar.

Den första att massproducera en hoj med skivbroms var Italienska Lamberetta. Denna satt på framhjulet och var precis som Maseratikonstruktionen mekanisk och reglerades med vajer från ett handtag på styret. Capagnolo som tillverkade cykeldelar utvecklade och förbättrade skivbromsen och deras variant lanserades på MV Agusta:s 600 i början av 60-talet.

Denna skivbroms hamnade också på Benelli:s 250 Grand Prix racer. Det forsattes att experimenteras i hos många tillverkare och så småningom konkurrerades de mekaniska skivbromsarna ut av de hydrauliska. Brembo och Lockheed var marknadsledande och gick i täten för utvecklingen. Det skulle dock dröja innan tekniken blev standard och som jag skrev i början mottogs skivbromsar med skepticism då de lanserades på marknaden för standardhojar. Idag har så gott som alla nya motorcyklar skivbromsar och det är väl knappast någon som ifrågasätter dess existens.

Fler och fler motorcyklar blir också utrustade med låsningsfria bromsar. BMW har legat i täten när det gäller utvecklingen av ABS för motorcyklar men det är en annan historia. De flesta motorcyklar har idag mycket bra bromsar, hur de hanteras är ju sedan upp till dig som sitter på hojen.

Gasa lugnt och tänk på att hantera bromsarna är viktigare än att kuna vrida snabbt på gasrullen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar