söndag 4 augusti 2013

Fyllekörningarna på motorcykel fortsätter att öka

Äntligen har detta fenomen börjat att få lite uppmärksamhet i media. Det många av oss som kör motorcykel redan vet, börjar nu också att gå upp för landets journalister. Nu återstår frågan, när skall Trafikverket och Transportstyrelsen vakna?

Polisen säger sig ha haft en ökad satsning på övervakning av motorcykeltrafik. Polisen säger också att detta är en svår uppgift och att man sällan tar upp jakten på de som kör extremt fort då detta många gånger kan handla om mer än den dubbla tillåtna hastigheten. Bedömningen man gör är att en polisjakt i de farterna skulle bli för farligt både för de inblandade så väl som för allmänheten.

Den tanken och det resonemanget köper jag. Det vi står inför är således att arbeta med en attitydförändring. Vi måste få "dom dumma" att inse att man inte skall köra motorcykel utan mc-kort och att man inte skall ge sig ut i trafiken ifall man druckit alkohol eller tänt på. Det som för de flesta "riktiga" motorcyklister är en självklarhet.
Bild lånad från folkbladet.nu

Igår publicerade Sörmlands nyheter en artikel från TT med rubriken "Hittills mörk motorcykelsäsong" Här beskriver man det jag skrivit om flera gånger tidigare. Artikeln refererar till transportstyrelsens statistik som visar på en stadig ökning av antalet singelolyckor med körkortslösa förare. Antalet omkomna i mc olyckor som saknar mc-kort har ökat från 17% år 2005 till 25% 2012 och siffran beräknas bli 35% för 2013. Man räknar också med att 1 av 4 som omkommer på motorcykel är påverkade av alkohol eller andra droger.
Bild lånad av NTF

Hittills i år har 25 mc-förare omkommit.  Då har 9 av dessa omkomna saknat mc-kort. 6 stycken har varit påverkade av alkohol eller andra droger. Gissningsvis så är antalet påverkade överrepresenterade bland de som saknar körkort. Dessa omdömeslösa människor bidrar inte bara med att bidra med sorg, förtvivlan och saknad hos sina nära och kära. Dessa dumdristiga "motorcyklist wannabees" försämrar vår statistik, hjälper till att skapa en bild av motorcykelåkning som farligt. Bidrar till ökade försäkringspremier, hårdare krav på mc-utbildning. Dom hjälper också till med att måla upp en samhällsbild av motorcyklister som gasglada vildhjärnor med dödslängtan.
Bild lånad av Expressen

Författaren Mark Twain sa en gång att det finns lögn, vanlig lögn och så finns det statistik. Så är det kanske men jag vill ändå leka lite med siffrorna. Ifall vi räknar bort de körkortslösa från statistiken så blir det 16 omkomna kvar, Är vi lite "generösa" kan vi anta att det i alla fall var et par av de som var påverkade av alkohol eller narkotika som hade mc-kort då dom omkom. Gissar vi på 2 personer så är dödstalet nere på 14 omkomna motorcyklister körkortslösa och berusade undantaget. I Sverige har vi idag ca 400 000 motorcyklar registrerade på ca 300 000 motorcyklister. 14 av 300 000 är om jag räknat rätt 0,4 promille Vilket gör motorcykelåkning till en trots allt relativt riskfri hobby, i alla fall om man har mc-kort saknar extrembeteende och är något sånär riskmedveten.

Ha en fantastisk Söndag. Skall du ut och åka? Kör med insidan och som mina Amerikanska mc-vänner brukar säga. "Don't ride faster then your guardian angel can fly"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar