fredag 9 augusti 2013

Bonneville en Triumph som satt avtryck i historien

Få motorcyklar är så omskrivna eller har satt ett sådant avtryck i historien som Triumph Bonneville. En mytomspunnen maskin som dominerade hela 60-talet.

1959 såg den första Triumph Bonneville dagens ljus, och den blev snabbt en populär motorcykel. Namnet fick den från tävlingen Bonneville speedweek som är en tävling på Bonneville salt flats ( en saltöken ) i Utha i USA. En plats där man satt åtskilliga hastighets rekord.

Triumphs storsäljare fick snabbt rykte om sig att vara något extra ordinärt i förhållande till andra samtida hojar. Bonneville hade en 650cc paralelltwin fram till 1970 då motorvolymen  ökades till 750 cc Bonneville fortsattes att tillverkas fram till och med  1983.

I samma veva som tilverkningen lades ner introducerade Kawasaki sin 650W som på många sätt var en Bonneville kopia.

När Triumph insåg att Kawasakis kopia gick att sälja startade man upp tillverkningen igen och 1985 såg nästa generations Bonneville dagens ljus. Tillverkningen blev dessvärre ganska kortvarig och man lade ner tillverkningen 1988. Det skulle dröja ända fram till 2001 innan tillverkningen av Bonneville togs upp igen.

När jag sluter ögonen och tänker motorcykel är det en Boneville som målas upp i hjärnan. Den har på något vis blivit en tidlös design som har kommit att representera sinnebilden av motorcykel. Detta trots motgångar och usel kritik. Lukas elsystem var väl knappast ett lyft för  Triumph. Många Bonneville har byggts om med Joe Hunt magnettändning då man ansåg att Lukas systemet inte fungerade tillräckligt bra. Ibland möter man en och annan gammaltraja och varje gång blir jag lika glad. Glad över att det finns en och annan entusiast som valt att spara ett stycke engelsk mc-historia till eftervärlden. Glad över att i verkligheten få det som i min sinnevärld representerar tanken motorcykel.

Ha en förtjusande fredag och välj dina tillfällen då du vrider lite hårdare på gasrullen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar