torsdag 8 augusti 2013

Idioten som blev internetidol

Ghost Rider har funnits i hojåkarnas medvetenhet nästa så länge som youtube har existerat. En galenpanna som antagligen gjort mer skada än nöje.

De flesta filmklippen är gjorda i Stockholm. i ett av de mest kända klippen kör den svartklädda föraren mellan Stockholm och Uppsala på mindre än 15 minuter. Med en medelhastighet på 273km/h. Detta mitt i vanliga trafiken. Zigzag  mellan bilarna stundtals på bakhjulet och med minsta möjliga marginal.
Bild lånad från Streetracers online

Omkörningar på heldragen linje. Omkörningar på insidan om bilar och ett otal andra trafikförseelser som han gör sig skyldig till. Att föraren eller någon av förarna, för det vet man inte säkert har omkommit är ett under. Ett lika stort under är att ingen anan kommit till skada. Det borde vara en självklar slutsats för varje motorcyklist som ser något av filmklippen. Jag har svårt att imponeras av dårskap. Jag har inget emot att folk kör fort men då tycker jag att det skal ske på bana under ordnade former. Att göra det mitt i rusningstrafiken i Stockholm kan inte betraktas på något anat sätt än som vansinne. I flera av filmklippen gäckas dessutom polisen som då tar upp jakten och blir frånåkta. Heder åt polisen som inte riskerar sig själv eller andras säkerhet genom att följa med i vansinnesåkningarna.  Hojarna saknar givet vis nummerplåt och frågan är om de över huvud taget är inregistrerade skattade och försäkrade.
Bilden lånad från Sportbikeworld

Det jag har svårt att förstå är hur denna eller dessa förare har blivit idol och ikon bland många av sporthojsåkarna. Jag förstår inte heller hur dessa filmer kan säljas på mc-mässor och andra tillställningar, det är i mitt tycke ovärdigt och skamligt. Jag begriper inte heller hur han kunnat bli ett youtube-fenomen med mer än 1 miljon visningar på vissa klipp. Jag tänker inte länka till några klipp för jag tycker inte att man skall titta på honom. I alla fall inte för att låta sig imponeras. Det jag funderar över är hur många unga motorcyklister har han inspirerat att försöka göra lika dant och hur många olyckor och eventuella dödsolyckor är Ghost Rider i grund och botten orsak till bara genom att vara inspirationskälla åt unga hojåkare som tror att dom är odödliga? Är du en ansvarsfull hojåkare och medmänniska klicka inte på hans Youtubelänkar och köp inte filmerna. Jag vet att jag låter som en gammal gnällig gubbe men det får jag bjuda på i så fall. För övrigt gillar jag att se stuntåkare eller racerförare som kan hantera sin motorcykel men inte mitt i trafiken.

Kör med insida och behåll båda hjulen i marken, i alla fall så länge du befinner dig i trafiken med andra trafikanter..

5 kommentarer:

  1. Lilla Magnus han är inte idol för Sporthojåkare utan är idol för ett antal medelmåttor som bara vågar gömma sig bakom visiret på stadens gator, denna ljusskygga grupp vågar inte ta sig till RoadRacing banorna och visa vad de går för..

    Annars en utomordentligt dåligt blogginlägg.

    SvaraRadera
  2. Nä vad tråkigt inlägg du skrev ovan! Jag tycker att "lilla" Magnus är rätt så stor :-D

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. @ Haj duk Ursäkta ifall du tycker att jag trampat dig på tårna. Det verkar som om du och jag tycker percis samma sak. Jag menade inte att dra alla som kör sporthoj över en kam. Det finns massor med sporthojåkare som uppför sig och är goda motorcyklister. Jag borde ha skrivit sporthojåkare med extrembeteende och inget annat. Tack för påpekandet. Ha en bra dag
    //magnus

    SvaraRadera
  5. Helt idiotisk! Men jag hoppas dom flesta förstår vilken fara för alla han är. Samt hur mycket skit en sådan förare gör för alla som åker MC. Bra skrivet!

    SvaraRadera