fredag 25 oktober 2013

Internet krympte världen

Har man ett särintresse är internet fantastiskt. Om man nu som jag och kanske du också gillar motorcyklar och livet runt omkring, har internet öppnat fantastiska möjligheter.

Det spelar ingen roll om du gillar att smiska grusväg på en äventyrshoj, åka bana med en R1:a köra Dragbike, hålla på med Freestyle MX, bygga choppers mm. Snabbt och enkelt kan man hitta likasinnade på nätet. Över allt i cyber-rymden dräller det av forum där det diskuteras motorcyklar på olika vis. Sveriges största är antagligen sporthoj.com, dom har funnits länge och har många medlemmar. Ett av de snabbast växande är antagligen harleyforum.se för dig som gillar HD.

Flera märkesklubar har egna forum på sina hemsidor. SMC har ett som är välbesökt. Tittar vi sedan lite utanför ankdammen vi kallar Sverige blir utbudet enormt. för 10 år sedan började jag skriva på några olika amerikanska hojforum och har på de viset skaffat mig ett stort kontaktnät och många goda vänner på andra sidan Atlanten. Jag och min mycket goda vän och hojkamrat Albin som är min föregångare och mentor på de Amerikanska forumen har diskuterat detta många gånger. Hur skulle man gjort för 25 år sedan. Inte sjutton kunde man ha skickat ett oadresserat brev till USA där man uppmanade det Amerikanska postverket att lämna brevet till någon som gillade motorcyklar och livet som hojåkare.

Det var utan tvekan Internet som gav oss denna möjlighet. Snabbheten att få fram information över långa sträckor är häpnadsväckande. För några år sedan körde jag sönder drivremmen på min Yamaha Wildstar som jag hade då. Jag kollade med Yamaha Center i Helsingborg som ville ha 6000kr för en orginalrem. Kamrat Albin slängde över en fråga till en av sina vänner som drev en Yamaha firma i Texarkana. Då sjönk priset på orginalremmen plötsligt till 3500kr inklusive frakt tull och moms. På ett Roadstar forum ( Yamaha Wildstar heter så i USA ) kom jag i kontakt med en kille Michigan som berättade att Yamaha hade samma mått på drivremmarna som Harley Davidson.

Det var bara att räkna tänderna och mäta bredden så skulle man kunna hitta en Harley rem som passade. Med detta tips kontaktade jag min gamla kompis och mekaniska guru Micke som då drev HD verkstad på MC-Huset i Malmö idag driver han LMD Cycles i Vollsjö. Han ordnade fram en Gates rem som passade till en kostnad av 2000kr. Tack vare internet och tack vare några Amerikanska kontakter sparade jag 4000kr trots att remmen slutligen inhandlades i Sverige. Så kan det gå när man slänger ut lite tentakler i cyberrymden. Surfa lugnt.

Ha en underbar fredag. Vinterbadsäsongen har nu kommit igång så själv skall jag gå och ta mig veckans 5:e bad.

2 kommentarer:

  1. jadu.....va SKULLE vi gjort.....
    de här me nätet, de har gett mej så HIMLA mycke....
    har nu efter 14år och ~3h/dag (jo...ja använder datorn mycke)
    skaffat mej ett mycke stort kontaktnät, o vänner för livet.....
    skulle kunna skriva km, eller MIL om detta.....men tar de helt kort:
    prova själv.....använd/utnyttja möjligheterna....
    har du nån fråga så skriv gärna ett majl till
    thebaronusa@gmail.com
    //albin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr fanns det ingen gilla knapp jag kunde trycka på här. Hade det funnits det hade jag gjort det med det samma. tack Albin för att du visade mig vägen in i cyberrymdens förlovade land
      //magnus

      Radera