onsdag 23 oktober 2013

En Svensk klassiker

Sedan 1968 har Svenska armén använt Husqvarna motorcyklar. Men nu börjar den epoken närma sig slutet.

Först ut var en 250 som i princip var en grönmålad enduro hoj med lite längre sadel och passagerarfotpinnar.
Jag är inte säker men jag misstänker att några finns kvar i FMCK:s verksamhet. 1977 introducerades 250A som till skillnad från sin föregångare var utrustad med automatlåda. Många var skeptiska till detta men det visade sig att automatlådan fungerade mycket bättre än vad olyckskorparna kraxat om 1980 kom en uppgraderad version  258A också den med 4 växlad automatlåda och slirkoppling
Försvaret köpte in 3000 stycken 258A alla tillverkade 1979-1980 Av dessa 3000 maskiner har ca 1000 skrotats eller sålt medan 2000 maskiner har förts över till FMCK. 258:an var känd för sina goda terrängegenskaper särskilt vintertid med stödskidorna påkopplade. Den ansågs också vara mycket lättmekad. Motorn var en 250cc tvåtaktare på 15kw tjänstevikten var 130 kg och på slät väg gjorde den 110km/h. Idag är antalet motorcyklar i armen inte så stort och mc-ordonansen är så gott som avvecklad. De maskiner armén har idag är MC 409 som tillverkas av Österrikiska KTM. Den lär vara bättre på landsväg men i terrängen står den sig slätt i jämförelse med med Husqvarna 258 A
Man kanske skulle skaffa sig en det verkar ju ganska kul att kunna fara runt i snön och sladda med skidorna.

Idag är det onsdag och strax har halva arbetsveckan gått.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar