torsdag 2 juli 2015

Bästa åkvädret på länge

Igår efter jobbet var det dags att gå ut i garaget för att pyssla om hojarna lite inför semestern. Det var dags för oljebyte både på min och hustruns hoj. Jag brukar se till att ha ny olja i motorerna när det är dags för långtur. Det kanske är lite "overkill" men tre liter olja är ingen större investering och det känns tryggt och bra att veta att hojen får fin smörjning när den skall få rulla fram i sommarvärmen.

Innan oljebyte skall man varmköra för att varm olja lättare rinner ut ur motorn och bättre tar med sig sot och annat skräp än när oljan är kall och trögflytande. Sagt och gjort det var bara att dra på sig hojkläderna och rulla ut hustruns Softail Springer ur garaget och ge sig ut och gasa för att få lite värme i din gamla EVO snurran. Tillbaka så var det fram med oljepannan och ut med dräneringspluggen. sedan passade jag på att varmköra Roadkingen medan oljan droppade från Hustruns motor.

Just när det gäller Harley som har separat oljetank och på Softailen sitter den dessutom ganska högt då behöver motorn har gått en stund för att man skall ha så mycket olja som möjligt i oljetanken när man tömmer den. Pluggen sattes tillbaka och jag började fylla med 20w-50 mineralolja. Först två liter sedan startades motorn upp för att få upp oljetryck och spola runt den nya olja. Nu sjunker nivån i oljetanken och jag kunde fylla på ytterligare en liter. Samma procedur upprepades med Roadkingen.

När man nu som jag är glad amatör och hobbymekaniker är man alltid lite nojig även om det gäller en så enkel sak som ett oljebyte. Efteråt var man ju "tvungen" att provköra för att kolla så att allt var som det skulle. Eftersom långresa hägrar gjorde jag en extra noggrann genomgång av hojarna. Kollade lampor, lufttryck i däcken, styr, sving och hjullager. Slutligen tryckte jag också i lite luft luftdämparna på Roadkingen. Sedan var det dags för provkörning och lite som jag tyckte det "lön för mödan" På med hojkläderna igen och först ut med Roadkingen. Det hade varit en varm och skön kväll. Solen hade börjat gå ner och på himmelen hängde månen stor och blåvit.

Det var en sådan där typisk sommarkväll som det kan bli efter en varm dag då det ännu inte blivit varmt i marken. En sådan där kväll när den varma sommarluften kyls av till daggpunkten och den blir mättad med fukt. En sådan där dag då moderjord blir världens bästa laddluftkylare. Det är en alldeles speciell känsla att komma ut och åka en sådan kväll. Man upplever att motorn går optimalt och det känns som om man plötsligt fått en handfull hästkrafter till att använda.

Att i den ljumma kvällssolen känna hur man får ner extra kraft i bakhjulet när man brummar fram i solnedgången är nästan magiskt. Bättre än så blir det knappast. För mig är detta en inte så vanlig upplevelse men den är dess då mer välkommen när den dyker upp. Igår var en sådan kväll och det var nog tur att jag hade integralhjälm med mörkt visir så att de jag mötte inte såg mitt fåniga leende och tur var det väl att jag hade öron i vägen annars hade nog mungiporna gått ihop i nacken så att huvudet ramlat av.

Det blev en tur med hustruns Softail också och den var precis lika trevlig. Det blev två korta men ändå minnesvärda turer. En kväll som jag kommer att komma ihåg. Det behöver inte vara långturer eller körningar på nya spännande vägar för att det skall bli en stor upplevelse. En provtur efter lyckat mekande på några småvägar i närheten av hemmet kan vara lika stor och minnesvärd upplevelse. Just en sådan kväll var det igår.

Gasa Lugnt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar