tisdag 12 augusti 2014

En viss förbättring men ändå inget glädjebesked

Olycksstatistiken för årets första sju månader har anlänt. Det ser bättre ut än vad det gjort under de senaste åren men ännu är vägen lång att vandra innan vi ens närmar oss det som trafikverket och transportstyrelsen kallar nollvisionen.

18 personer har fått sätta livet till i MC-olyckor under årets första sju månader. Tittar vi bakåt i statistiken kan vi konstatera att under motsvarande period förra året omkom 20 förare och under 2012, 27 och under 2011 omkom 31. Här tycker jag mig kunna urskilja någon slags trend även om jag tycker att kurvan planat ut onödigt mycket. Då kan man fundera lite över vad som kan vara orsaken till att antalet olyckor inte fortsatt att sjunka i samma takt som mellan  2012 och 2013 då minskningen var sju personer, mellan 2013 och i år är skillnaden endast två personer.

Jag misstänker och det är min högst personliga reflektion att det vackra sommarvädret faktiskt spelat oss ett spratt. Vackert väder gör att fler motorcyklister tar ut sina hojar. Det blir således både fler motorcyklar som rör sig på vägarna samtidigt som antalet åkta mil ökar. Det skulle vara spännande ifall man kunde jämföra antalet MC-olyckor i förhållande till antal åkta mil. Kanske skulle det kunna ge en mer rättvis bild av hur olycksstatistiken egentligen ser ut.

Antalet körkortslösa förare som omkommit verkar för första gången på flera år ha minskat. Allt går förvisso att tydliggöra med statistik men tro för den skull inte att de körkortslösa blivit bättre på att köra motorcykel. Det skulle vara som att påstå att det är livsfarligt att vara nykter på sjön eftersom åtta av tio som omkommer i båtolyckor inte är alkoholpåverkade. Sanningen ligger förhoppningsvis i de arbete SMC har lagt ner på att uppmana landets motorcyklister att inte låna ut sina motorcyklar till folk som saknar körkort. Vi håller tummarna och hoppas att denna trend håller i sig.

39% av dödsolyckorna har varit i samband med kollision med annat fordon. 33% har varit singelolyckor. I 22% av fallen har MC-förare omkommit i samband med krock med vägräcke. Om trafikverket kunde få tummarna loss och sluta montera vajerräcken och se till att montera underglidningsskydd på utsatta ställen skulle vi således kunnat spara livet på sex motorcyklister. Att landets motorcyklister skall behöva offra sex hojkamrater för att man från transportstyrelsen envisas med att montera undermåliga vägräcken är ett allt för högt pris, särskilt med tanke på att de påstår sig ha nollvisionen som mer än bara ett strävansmål. Fy Skäms!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar