Även om Nibus i Danmark betraktats som något av en riksklenod, så verkar det som om den skall få konkurrens om vem som är herre på täppan inom den Danska MC-industrin.
Nimbus 1949 |
Nu handlar det förvisso inte om någon helt färdig produkt utan en maskin som fortfarande är lite på koncept-stadiet. Det är den danske hojbyggaren Lauge Jensen som ligger bakom företaget. Motorcykeln heter Viking och är designad av den Danske formgivaren och industridesignern Henrik Fisker. Fisker har tidigare varit chefsdesigner på både BMW och Aston Martin. En sådan bakgrund hjälper onekligen till att höja förväntningarna.
Viking |
Om den nya Vikinghojen är snygg eller inte låter jag vara osagt det ligger i betraktarens ögon. Motorn är en 100 hästars harleyklon från S&S fabriken i Wisconsin. Formspråket är modernt och verkar ha fått sin inspiration från Power Cruiser segmentet.
Sedan är det, det där med priset. Omkring 400 tusen räknar man med att en Viking kommer att kosta, antagligen i högsta laget för att Viking skall få ett riktigt stort genomslag. Namnet förresten.
Jag kom att tänka på att det under sent 70-tal tidigt 80-tal var ett Skotskt företag som byggde Indian Four kopior under samma namn med Volvo B18 block som drivkälla men det är en annan historia. Nu önskar vi Lauge Jensen lycka till med sin satsning på Viking motorcykeln. Är du nyfiken och vill veta mer klicka på länken här.
Viking Motorcykel
Vill du veta mer om Henrik Fisker Klicka här
Orginalkonceptet av Sture Torngren var ett B18-block med 4 bubblacylindrar.
SvaraRadera"Indian" cyklarna hade en senare konstruktion, med gjutet block och alla f cyl + topp gjutet i 1 del.