torsdag 19 december 2013

Dags för fritt blås?

Såhär när hojen är installad och man går och väntar på att säsongen 2014 skall dra igång finns det mycket att fundera över. Kanske är det dags för ett par nya ljuddämpar.

Nya ljuddämpare det låter något de. Nu är det kanske inte dämpning av ljudet man just är ute efter när det är dags att byta. Mer effekt vill man ju gärna ha och om det sedan låter "vackert också så är ju det ingen nackdel. Surfar man runt lite hos olika tillverkare av effektljuddämpare så kan man se siffror både på ökad motoreffekt och bättre vridmoment. Dessa uppgifter stämmer säkert men som vanligt finns det alltid ett men. Visst kan du nöja dig med att bara byta ljuddämparna men då lär den utlovade effekten utebli och ljuddämparna förvandlas i det samma från effektljuddämpare till "brölerör" som någon så fint uttryckte det.

Det är nu vi kommer till det där men. När du byter till öppnare avgassystem påverkas motorn både i förbränningsrummet och i förgasare och luftfilter. Med öppnare burkar kommer avgasrena snabbare ut ur motorn. Det får till följd att det bildas ännu högre undertryck i cylindern när kolven går neråt och vill dra in ny bränsle luftblandning i cylindern. I detta läget får din hoj astma. Luftfiltret är för tätt och förgasaren öppnar för dåligt i förhållande till undertrycket i cylindern. Detta gör att bränsle luft blandningen i cylindern blir för klen och har du otur kan det bli en effektförlust istället för en ökning. Förutom detta finns det risk att din hoj går för varm. Hur otroligt det än kan låta så hjälper bränslet i luften till att kyla motorn.

 För lite luft/bränsle in så går motorn för varm. Temperaturökningen kan få flera konsekvenser. Först och främst blir dina grenrör för varma och blir missfärgade, sedan kan dina tändstift slitas ut i förtid och har du riktig otur så kan du bränna en ventil. Men lugn det finns lösningar på detta problem. Lösningen heter öppnare luftfilter och ett dynojet kit till förgasaren. Har du instprut istället för förgasare får din märkesverkstad eller en annan duktig mekaniker koppla upp din hoj mot datorn och programmera om insprutningen. Åter till förgasaren. Hur vet man vilket  luftfilter och vilka munstycken och nålar man skall ha i förgasaren? Mitt svar är fråga en duktig mekaniker eller den som säljer ljuddämparna. Om vi tar MotoSpeed i Västerås som exempel. Dom säljer Vans & Hines ljuddämpare och har gjort det i så stor mängd att dom har bra koll på vad som behövs. För att vara på den säkra sidan så rekommenderar jag att du kör hojen i bromsbänk aka dynojetbänk.
Såhär set dynojetbänken ut på MC Team 1 i Borås

Då kan mekanikern optimera inställningarna i förhållande till vilka ljuddämpare och vilket luftfilter du har. Det ger både med effekt och bättre bränsleekonomi. Dessutom får du en effektkurva på hojen där du kan läsa av både vridmoment och hästkrafter vid olika varvtal. Som sagt är du intresserad av effekt och inte bara att hojen skall bröla så finns det mer att göra än att bara byta ljuddämpare.

Torsdag igen. denna veckan har rusat fram i morgon är det fredag och julen närmar sig. Dagens youtubekalenderklipp där kan du ser när Peter Svensson körde världens snabbaste lopp genom tiderna för Top Fuel Dragbikes. en kvarts miles på 5.709 sekunder. och en sluthastighet på 355km/h  http://www.youtube.com/watch?v=KFkDtuX5uUw

Ha det kalas och gasa lugnt.

4 kommentarer:

  1. där går ja mot strömmen....
    efter hemkomst från höstens 425mila-trip till scotland,
    bestämde ja mej för o montera orginaldämparna...
    ALLA frågade om ja skulle besiktiga,
    men NEJ....vill bara ha ett öronvänligt sound som förare....
    som sagt, väljer att gå mot strömmen i stället för o
    framföra en hoj me ett ljud som ANDRA tycker e fräckt....

    //albin

    SvaraRadera
  2. Givet vis finns det ingen anledning att åka omkring och "bröla" i onödan. Någon stans handlar det ju om hatt hitta någon slags medelväg där man upplever att hojen går bra och det känns trivsamt att åka. Skall man köra långt är en relativt tyst hoj faktiskt att föredra. Det kan bli för mycket av det goda oxå. Så länge jag hade min Yamaha Wildstar gick den alltid med orginalblås. Road Kingen hade Screaming Eagle pipor när jag köpte den och den går bra på dom. Med orginalrören blir det bara en massa förgasarsmällar som är mer störande än ljudet från SE ljuddämparna.
    //magnus

    SvaraRadera
  3. Hej Magnus,

    Kul att hitta nya MC-bloggare. Du har en riktigt aktiv blogg, med mycket uppdateringar vilket vi inte riktigt hinner få till. Ska se till att kika in här lite då och då :)

    God Jul och Gott nytt år!
    Mvh
    Cristoffer Motorcykelbloggen.se

    SvaraRadera
  4. Tack det samma Christoffer. Än fins det många vägar att åka och än fins det många platser att besöka. Det finns många spännande människor att träffa och det fins många spännande saker att uppleva. Det kanske är det som gör livet som hojåkare så spännande. Gasa lugnt och fortsätt skriva när lusten faller på. Alla hojåkare har något spännande att dela med sig av!
    //magnus

    SvaraRadera