måndag 16 december 2013

Konsten att vara packad i trafiken

Missförstå mig rätt nu jag talar inte om att dricka brännvin.. För mig är det självklart att alltid vara nykter när jag kör hoj eller bil. Det jag syftade var på hur man bäst lastar sin hoj när man skall ut och åka.

Från en av mina trogna läsare fick jag en fråga om hur man bästa får med sig packning ifall man saknar packväskor, pakethållare etc. Någon stans kan jag väl i och för sig tycka att packväskor är att föredra då man inte höjer hojens tyngdpunkt. Har man inga packväskor får man ju inte med sig lika mycket prylar men med rätt packmetod metod kan man ändå få med en hel del. Det man först inskaffar är två vattentäta sjösäckar på ca 20 liter.

 Sådana kan man köpa till exempel på Biltema och dom kostar 159kr styck. Det finns även andra företag som tillhandahåller liknande väskor. Sedan behöver man också fyra spännband av lämplig längd.

 Spännband hittar du också på till exempel Biltema för ca 20kr styck. Nu har du utrustningen nu är det dags att packa. Se till att fördela dina saker i en tung och en lätt säck. Ska du på MC-träff packar du tält och luftmadrass i den "tunga" och sovsäck och kudde i den lätta. Fördela de övriga sakerna . Rulla dina kläder handdukar etc och stoppa dom i plastpåsar så blir det lättare att både packa och hålla reda på sakerna. När du sedan byter till rena underkläder är det bara att packa ner dom begagnade i den nu ledig påsen så slipper du blanda smutsiga och rena saker. Nu till själva monteringen av packsäckarna på hojen som saknade både packväskor och pakethållare. Den lätta säcken lägger du upp på framlampan och spänner fast den runt gaffelkronan och styret. Se bara till att du inte klämmer några vajrar eller bromsvajrar. Den tyngre säcken lägger du över passagerarsadeln eller bakskärmen ifall du har singelsadel, Säcken spänner du fast  med spännremmar som du drar runt övre stötdämparfästet. Känn efter att säckarna sitter fast sedan är det bara att trycka på startknappen och gasa iväg mot nya mål och spännande möten.

Ny måndag nu kör vi på ett tag till snart är det helg igen. Dagens youtubekalenderklipp blir en snabbkurs i "pinstripe" målning kanske något för dig som går och grunnar på en customlack i vinter. http://www.youtube.com/watch?v=_vNqe8RMW1U

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar