onsdag 10 april 2013

Hur sjutton tänker dom?

Jag gjorde igår en djupdykning i Transportstyrelsens olycksstatistik. Till min fasa besannades alla de misstankar jag själv hade. Man kan dock se ljuset i tunneln, det har skett många förändringar till det bättre under de senaste 20 åren. Tittar vi på statistiken så har antalet registrerade motorcyklar mer än fördubblats sedan 1990 samtidigt som körsträckorna för varje motorcykel har ökat. Detta till trots ligger antalet dödsolyckor på ungefär samma nivå som för 20 år sedan. Ser vi till antalet registrerade hojar så har dödsolyckorna statistiskt sett halverats.

Nu till smolken i glädjebägaren Det var trots allt 45 personer som omkom i motorcykelolyckor.2011. Vi har idag ca 300 000 motorcyklar i trafik så 45 omkomna är en ganska låg siffra men det är ändå en bit kvar innan vi uppfyllt nollvisionen. Super Sport motorcyklarna står för ca 40% av dödsolyckorna trots att trots att de bara utgör 10% av antalet registrerade  motorcyklar. Jag vill inte på något vis klanka ner på dom som väljer att åka sporthoj. De flesta som väljer att köra sportmaskin är ansvarsfulla och välutbildade motorcyklister.

Sedan finns det några som har otur när dom tänker. Det är dom som väljer att köra alkohol eller drogpåverkade och dessutom saknar MC-kort. De som kör påverkade och omkommer utgör 60% av alla dödsolyckor. 60% ur denna grupp saknar dessutom MC-kort. 47% av dessa körde också Super Sport hoj och körde dessutom mer än 30 km/h över den tillåtna hastigheten. Det innebär i siffror att 27 personer som omkommer är påverkade av alkohol eller droger. Av dessa 27 saknar dessutom 16 personer av de omkomna MC-körkort. Hälften av dessa, det vill säga 8 personer körde sporthoj och höll en hastighet som var minst 30 km/h över den tillåtna. Skulle vi få bort de människor som väljer att köra påverkade av alkohol eller drogade tillsammans med de som saknar körkort skulle vi statistiskt sett minska antalet omkomna till färre än 20 personer/år vilket skulle vara en god bit på väg mot nollvisionen.

För att ytterligare förbättra siffrorna har någon räknat ut att ifall alla nya motorcyklar som såldes hade ABS bromsar skulle olyckstalet minska med 60% under en 20 års period. Har du druckit alkohol eller tänt på så kör inte motorcykel. Det samma gäller ifall du saknar MC-kort. Låt bli att köra motorcykel. Skaffa dig en MC- utbildning, så förbättrar vi inte bara statistiken.  Vi kommer också att minskar antalet dödsolyckor tillsamman med livslång invaliditet och allvarliga kroppsskador. På sikt leder dessa åtgärder förhoppningsvis  till lägre försäkringspremier vilket alla motorcyklister blir glada över, men kanske främst de som kör Super Sport hoj eftersom deras premier idag är skyhöga..

En alkometer borde finnas i varje hojåkares hem.

Gasa lugnt i vårsolen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar